Muzik era barok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
edit
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
edit
Baris 4:
Muzik zaman ini dikatakan bermula dari akhir [[muzik era pembaharuan]] dan diikuti dengan permulaan [[muzik era klasikal]]. Makna asal Barok bermaksud "''mutiara yang tak serata''", maksud yang bersesuaian dengan ciri-ciri seni bina era barok; kemudiannya istilah ini digunakan juga untuk [[muzik]]. Bentuk-bentuk muzik era barok membentuk satu bahagian yang utama dalam daftar karya [[muzik klasikal]].
 
Muzik era ini dipersembahkan dan dipelajari dengan secara meluas. Antara karya-karya seni era ini termasuklah dari [[penggubah]]-penggubah seperti [[Johann Sebastian Bach]], [[George Frideric Handel]], [[Antonio Vivaldi]] dan Claudio Monteverdi.
 
Sepanjang tempoh ini, teori muzik, nada diatonik, dan muzik pengiring tiruan dicipta dan berkembang pesat. Persembahan [[muzik]] yang lebih merdu dan panjang lebar, begitu juga dengan perubahan dalam notasi muzik dan kemajuan dalam cara alat-alat muzik dimainkan juga muncul pada era ini. Muzik era barok menyaksikan satu perluasan dalam segi saiz, had dan kerumitan prestasi, begitu juga dengan kewujudan [[opera]] sebagai satu jenis persembahan teater muzik.