Muzik era klasikal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
edit
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
edit
Baris 2:
'''''Muzik era klasikal''''' merujuk kepada [[muzik klasikal|muzik tradisi Eropah]] yang mengambil tempat pada sekitar tahun 1730/1750 hingga ke tahun 1810. Tahun awal dan akhir era ini bertindih dengan era-era sebelum dan selepasnya.
 
Walaupun istilah ''[[muzik klasikal]]'' digunakan sebagai [[genre]] yang menyeluruh untuk semua jenis muzik dalam tradisi ini, [[namun Muzik klasikal]] dan '''''muzik era klasikal''''' memberi dua maksud yang berlainan. [[Muzik klasikal]] adalah rujukan umum untuk sejarah [[muzik]] yang berakar umbikan muzik tradisi [[Eropah]] manakala ''muzik era klasikal'' adalah [[muzik]] pada tahun-tahun sekitar 1730/1750 hingga ke 1810.
 
Muzik era klasikal terletak di antara jangkamasa [[muzik era barokBarok]] dan [[muzik era romantisRomantis]]. Antara [[penggubah]]-[[penggubah]] muzik terkenal era ini termasuklah [[Joseph Haydn]], [[Wolfgang Amadeus Mozart]], [[Ludwig van Beethoven]], Luigi Boccherini, Muzio Clementi, Johann Ladislaus Dussek, Carl Philipp Emanuel Bach dan [[Christoph Willibald Gluck]].
 
[[Beethoven]] kadangkala juga dianggap sebagai [[penggubah]] di [[muzik era romantis|era muzik romantis]]Romantis atau penggubah peralihan kearah era Romantis, begitu juga Franz Schubert, Johann Nepomuk Hummel, Luigi Cherubini dan Carl Maria von Weber. Era atau tempoh ini kadangkala dirujuk juga sebagai era ''Klasikal Viennese'' atau ''Klasisisme'' ([[Bahasa Jerman]]: ''Wiener Klassik''), kerana [[Mozart]], Haydn, [[Beethoven]], dan Schubert menggubah muzik untuk beberapa ketika di [[Vienna]]. Senarai [[penggubah]] muzik klasikal yang menggubah di [[Vienna]] pada akhir kurun ke-18 digelar ''[[First Viennese School]]''.
 
== Lihat juga ==