Perbezaan antara semakan "Senarai penggubah muzik era romantis"

edit
(edit)
(edit)
'''''Era zaman romantis''''' ialah era [[muzik]] terpenting untuk abad ke-19. Ia adalah tunggak utama kebangkitan [[muzik klasikal]]. [[Penggubah]] [[muzik era romantis]] memperkembangkan struktur dan bentuk [[muzik]] dari era sebelumnya dengan menghasilkan corak muzik yang lebih panjang, menggunakan cara baru seperti penggunaan teknik pembuatan muzik (''cyclic form'') dan muzik program (''Program music'').
 
Muzik era ini makin bertambah baik dengan bantuan teknologi moden yang membantu memperbaiki kualiti bunyi alat-alat muzik ditambahkan dengan alatan ''valves'' hingga ke ''brass'' dan piano yang moden. Penggubah pula meninggikan lagi tahap kemahiran mereka dan kerap menggunakan istilah sepertidalam ''dolce'' ([[bahasa Itali]] seperti ''dolce'' bermaksud halus dan merdu atau ''maestoso'' bermaksud hebat atau agung sebagai arahan untuk penyampaian kehalusan seni muzik mereka.
 
Mereka juga membuat eksperimen dengan menggunakan alat ''tonalité'' (sistem untuk menulis nota mengikut nada bunyi), termasuk mempertingkatkan kegunaan skala kromatik dan konsonan. Pemuzik–pemuzik bebas juga mula menjadi terkenal di dalam era ini seperti Glinka dari [[Russia]] dan Sinelius dari [[Finland]] dengan menjadikan lagu-lagu rakyat (''Folk music'') atau lagu – lagu kegemaran ramai dari tanah lahir mereka sebagai sumber inspirasi.
7,175

suntingan