Permainan video: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 54:
Terdapat banyak permainan yang dihasilkan untuk [[PC]] direka yang membolehkan pengguna mengubahsuai permainan. Mod, istilah yang biasa dipanggil, dapat menambah minat pengguna dan kebolehan ulang tayang. Pembangun seperti [[Valve Software]], [[Crytek]] dan [[Blizzard Entertainment]] mengeluarkan permainan mereka besertakan dengan beberapa alat-alat pembikinan permainan, beserta juga dengan dokumentasi untuk membantu pengguna untuk menggunakan mod.
 
===PenipuanPemintasan (''cheat'')===
[[Pemintasan permainan video|Penipuan atau pemintasan]] (''cheat'') dalam permainan komputer boleh melibatkan penggunaan kod dan tempat tersembunyi dalam permainan dimasukkan oleh pembangun, pengubahsuaian kod permainan oleh pihak ketiga atau penemuan [[gendalaan]] (''glitch'') dalam permainan itu sendiri. Pengubahsuaian boleh dibuat dengan menggunakan perkakas yang membolehkan pemintasan sedemikian.
 
Perilaku sebegini biasanya membolehkan permainan untuk menjadi lebih senang melalui menyediakan bekalan yang tidak terhad (contohnya senjata, nyawa atau peluru) atau mungkin juga kelonggaran berjalan melalui dinding.
 
===Ralat (''glitch'')===