S.League: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 24:
Singapura telah diwakili dalam [[Piala Malaysia]] melalui pasukan Singapore Lions sejak tahun 1921. Singapore Lions adalah salah satu pasukan yang paling berjaya dalam pertandingan ini, memenanginya 24 kali dari tahun 1921 hingga 1994. Pertikaian antara [[FAS]] dan [[FAM]] atas resit gate selepas memenangi liga dan dua piala pada tahun 1994, Singapore Lions menarik diri daripada pertandingan Malaysia.
Seterusnya, Persatuan Bola Sepak Singapura memutuskan untuk membina sistem liga profesional. Walau bagaimanapun, seperti yang dianggarkan mengambil masa satu tahun untuk meletakkan struktur liga profesional, Pasukan Singapore Lions telah diberikan amalan pertandingan pada liga bola sepak domestik ketika itu, semi-profesional FAS Premier League. Pasukan ini memenangi gelaran Liga Perdana FAS yang terakhir, menyelesaikan musim tanpa kalah.
 
===Musim Pertama===
S.League ditubuhkan pada tahun 1996. FAS mengundang permohonan untuk kelab untuk bersaing dalam liga yang baru. Lapan aplikasi berjaya dibuat. Dua kelab dari Premier League - Geylang International (dahulunya dikenali sebagai Geylang United dan Balestier Khalsa (dahulunya dikenali sebagai Balestier Central)- menyertai enam daripada Liga Bola Sepak Kebangsaan amatur - Police FC, Singapore Armed Forces FC, Tampines Rovers, Tiong Bahru United, Wellington (dinamakan Woodlands Wellington) dan Sembawang Rangers (penggabungan antara Gibraltar Crescent dan Sembawang SC) untuk musim pertama S. League. Musim terbahagi kepada dua siri. Pemenang Siri Tiger Beer, Geylang United mengalahkan pemenang Siri Pioneer Series Singapore Armed Foreces 2-1 pada akhir musim Kejohanan Playoff untuk menjadi mahkota juara S.League yang pertama. Seramai 30,000 penonton di playoff itu tetap menjadi kehadiran rekod di S.League.
 
==Format terkini==