Kampung Sungai Tong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
sejarah tentang cina bernama tong itu hanya rekaan semata-semata, kerana penduduk sungai tong majoriti melayu dan bukannya cina.
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 138:
 
==Sejarah==
[[Imej:Masjid Sungai Tong Langkap Setiu Terengganu.jpeg|thumb|Masjid Pekan Sungai Tong di Seri Langkap.|link=Special:FilePath/Masjid_Sungai_Tong_Langkap_Setiu_Terengganu.jpeg]]
'''Sungai Tong''' mendapat nama bersempena lokasinya yang berada di tepi sungai kecil dan ditambah dengan peristiwa banjir kilat yang seringkali berlaku setiap tahun ketika musim tengkujuh.
'''Sungai Tong''' mendapat namanya bersempena nama seorang peniaga berbangsa Cina. Peniaga Cina tersebut bernama Tong yang selalu berulang-alik dari Kuala Terengganu ke tempat ini melalui laluan sungai. Laluan sungai pada masa itu menjadi laluan utama untuk para peniaga datang ke tempat ini untuk menjalankan perniagaan. Ketika itu, barangan yang diniagakan adalah garam, ikan masin dan beberapa barang lagi yang tidak terdapat di sini.
 
Kawasan sekitar sungai tong akan dinaiki air yang berpunca dari taburan air hujan yang banyak tanpa henti ketika musim tengkujuh. Kesan dari hujan yang lebat itulah terjadinya limpahan air di kawasan sungai kecil tersebut dan bertakung di beberapa kawasan sekitarnya, paras air banjir juga akan kekal statik untuk beberapa hari, maka dengan fenomena itu ibarat tong yang menadah air hujan berserta limpahan air sungai yang menyebabkan banjir kilat berlaku.
 
Kerana lokasi sungai tong berdekatan dengan tasik kenyir, maka ia juga kawasan yang mempunyai kadar tadahan air hujan yang tinggi dan dipengaruhi rupa bentuk muka bumi yang tidak rata, berbukit dan berlembah.
 
 
 
Barangan keperluan makanan yang dibawa oleh lelaki berbangsa [[Cina]] ini digunakan oleh sebilangan besar penduduk kampung sehinggalah mempengaruhi mereka untuk menamakan kampung ini sebagai Kampung Sungai Tong. Nama sungai itu diambil kerana bersesuaian dengan laluan dan pengkalan yang digunakan ketika itu iaitu di tepi sungai. Setelah tahun berganti tahun, lokasi asal Kampung Sungai Tong telah berpindah jauh dari sungai apabila laluan utama itu tidak digunakan lagi setelah wujudnya laluan darat.
 
==Populasi==
[[Imej:Seri Langkap Sungai Tong.jpg|thumb|Wisma Seri Langkap, Sungai Tong.|link=Special:FilePath/Seri_Langkap_Sungai_Tong.jpg]]
Kawasan Sungai Tong sememangnya luas dan ia merupakan pusat perniagaan serta tempat pertemuan antara penduduk sekitar. Dianggarkan seramai 1765 orang penduduk yang menetap di pekan ini.