Lojing: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
// Edit via Wikiplus
Mhby87 (bincang | sumb.)
Gabung dengan Jajahan Kecil Lojing
Baris 1:
[[Fail:Lojing.jpg|thumb|right|250px|Lojing di [[Kelantan]]]]
'''Lojing''' merupakan kawasan pedalaman dan juga jajahan kecil yang terletak di negeri [[Kelantan]]. Puncak Lojing terletak pada 2000 meter dari aras laut. Tanah Tinggi Lojing boleh dihubungi melalui [[Gua Musang]], [[Kelantan]] dan dari [[Cameron Highlands]], [[Pahang]]. Pada 5 Ogos 2010 bersamaan 24 Syaaban 1431H, [[Sultan Kelantan|Pemangku Raja Kelantan]] telah merasmikan '[[Jajahan Kecil Lojing]]' di Kampung Penangau, Lojing.<ref>http://www.bharian.com.my/articles/LojingdiisytiharjajahankecilKelantan/Article/</ref>
 
Nama Lojing dipercayai dari perkataan 'logging' yang bermaksud pembalakan, aktiviti yang paling banyak dilakukan di kawasan tanah tinggi Lojing. Perkampungan orang Asli di Tanah Tinggi Lojing ialah [[Pos Brooke]]. <ref>http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1118&pub=utusan_malaysia&sec=dalam%5Fnegeri&pg=dn_09.htm&arc=hive</ref>
Baris 9:
 
Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) telah diberikan projek membaikpulih infrastruktur sistem bekalan air di Kelantan bernilai RM950 juta. Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) merupakan anak syarikat kerajaan negeri PAS Kelantan. Infrastruktur bekalan air ini melibatkan Tanah Tinggi Lojing. <ref>http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=298185</ref> Pengurusan bekalan air tertakluk di bawah pentadbiran negeri sebagaimana aturan [[Perlembagaan Persekutuan]].
 
==Pengistiharan Lojing sebagai jajahan baharu==
Kerajaan Kelantan mempunyai satu lagi jajahan baru di kawasan Selatan negeri yang dikenali sebagai Jajahan Kecil Lojing. Pengistiharan jajahan baru tersebut telah disempurnakan oleh Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra pada 5 Ogos 2010 bersamaan 24 Syaaban 1431H.
 
Turut hadir Tengku Bendahara Kelantan Tengku Muhammad Faiz Petra, Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan pembesar negeri serta pegawai Jabatan Persekutuan dan Negeri.
Dengan keluasan 181,700 hektar, Lojing dapat dijadikan satu jajahan yang berasaskan ekonomi pertanian dan dapat dimajukan sebagai kawasan pelancongan.
 
Kawasan Jajahan Kecil Lojing meliputi tiga daerah iaitu Betis, Hau dan Sigar yang keseluruhannya mempunyai 5,613 penduduk. Di majlis tersebut juga Pemangku Raja telah berkenan meletak batu asas pembinaan masjid Keputeraan yang pertama di Jajahan Lojing.
 
Masjid tersebut akan dibina di tapak seluas lebih 10 ekar akan dilengkapi dengan kemudahan tempat letak kereta dan gerai jualan hasil pertanian yang dihasilkan di Lojing.
 
==Pembalakan haram di Lojing==
Baris 36 ⟶ 46:
==Rujukan==
{{reflist}}
 
==Pautan luar ==
* http://www.bharian.com.my/articles/LojingdiisytiharjajahankecilKelantan/Article/
 
{{Kelantan}}