Wayang Kulit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SimpleKepulauan (bincang | sumb.)
Perbaikan informasi
SimpleKepulauan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
| Link = https://ich.unesco.org/en/RL/wayang-puppet-theatre-00063
| Below = [[File:Unesco Cultural Heritage logo.svg|100px]]
| Note = PossibleGambar imageyang memungkinkan
}}
'''Wayang kulit''' merupakan sejenis hiburan pementasan bayang yang terhasil dari patung yang dibuat daripada belulang (kulit lembu/kerbau/kambing). Terdapat pelbagai jenis wayang kulit bergantung kepada tempat asal mereka. Wayang kulit adalah satu permainan tradisi yang menggunakan patung2 wayang dengan iringan alat muzik tradisional. Patung2 wayang di bentuk, di tatah dan di ukir mengikut kehendak watak-watak dalam cerita yang di lakonkan.
Baris 28:
{{main|Wayang Kulit di Malaysia}}
 
Di Malaysia sahaja, terdapat empat jenis persembahan wayang kulit iaitu [[Wayang Kulit Melayu]], [[Wayang Kulit Gedek]], [[Wayang Kulit Purwa]] (atau Wayang Kulit Jawa) dan [[Wayang Kulit Kelantan]] (atau [[Wayang Kulit Siam]]). Kesemua empat jenis wayang kulit ini hanya boleh ditemui di [[Semenanjung MalaysiaTanah Melayu]].
 
Wayang Kulit Melayu Kelantan dikatakan berasal dari [[Kemboja]] dan dibawa masuk melalui [[Patani]], Selatan [[Thailand]]. Ceritanya berdasarkan Hikayat Ramayana dan penglipur lara tempatan. Watak-watak wayang kulit ini menggunakan loghat Kelantan. Antara watak penting ialah Hanuman, Sri Rama, Sita Dewi, Maharaja Rawana dan Laksamana.
 
Wayang Kulit Jawa dikatakan berasal dari Wayang Kulit Purwa [[Orang jawa|Suku Jawa]], [[Pulau Jawa]], [[Indonesia]]. Patung-patungnya membawa watak dari cerita Mahabratha dan cerita-cerita Panji. Wayang kulit ini diperkenalkan ke negeri Kelantan pada 1834 oleh seorang tok dalang Melayu selepas mempelajari teknik-teknik Tok Dalang di Pulau Jawa. Watak wayang kulit ini ialah Sang Kula, Raden Galoh Cendera Kirana, Arjuna, Sang Dewa dan Raden Inu Kartapati.<ref>[http://musicedumy.edublogs.org/2008/08/12/wayang-kulit-di-malaysia/ WAYANG KULIT DI MALAYSIA.]</ref>
 
Wayang Kulit Purwa terkenal di kawasan selatan [[Semenanjung MalaysiaTanah Melayu]]. Ia menggunakan bahasa Jawa.
 
Wayang Gedek terkenal di Kedah dan Perlis. Ia menggunakan loghat utara (kedah-Perlis). Dua watak utama ialah Etong dan Ekau. Wayang jenis ini menggunakan patung yang berpakaian moden seperti kebaya pendek.
Baris 65:
 
 
2. Wayang Melayu - Wayang kulit melayu ini di mainkan oleh orang kitamasyarakat di kelantan[[Kelantan]], trengganu[[Terengganu]], kedah[[Kedah]] dan patani[[Patani]]. Cerita yang di lakonkan juga adalah dari epik Mahabharata (Padawa Lima) dan Ramayana, yang terbanyak sekali adalah dari hikayat Panji. Patung wayang kulit jenis ini lebih mirip kepada patung wayang purwa tetapi terdapat beberapa pengubahsuaian menjadi hampir kepada patung wayang gedog.
 
Alat muziknya terdiri dari:
Baris 98:
 
 
4. Wayang Purwa - Wayang purwa ini biasanya di mainkan oleh orang2[[Rakyat kitaMalaysia|Orang yangMalaysia]] berketurunan [[Orang jawa|Jawa]] di [[Johor]] dan [[Selangor]]. Cerita yang di lakonkan ialah dari epik Mahabharata danjuga epik Ramayana. Alat2 muzik yang mengiringi permainan wayang purwa di panggil gamelan dan nadanya pula slendro.
 
Alat gamelannya terdiri dari:
Baris 140:
3. Cerita Taggaman - Bagi dalang yang pandai, ia dapat mereka cerita2 yag di beri watak utamakan kepada Sri Rama, tetapi cerita tersebut bukan terdapat di dalam hikayat Sri Rama pun, sebagai contohnya seperti cerita burung ketitir kuning, ikan permata sisek tersona, wak long jadi raja dan bermacam2 lagi.
 
4. Cerita saduranSaduran - Cerita2Cerita-cerita ini tidak ada kena mengena dengan watak yang terdapat dalam ketiga2 jenis cerita di atas, ianya di ambil dari hikayat melayu lama dan hikayat yang mempunyai pengruh arab dan sebagainya. Sebagai contohnya ialah hikayat Hang Tuah, Hikayat Ahmad dan Muhammad, Kuda Hijau Baitulkafrah, Syah Kobat dan lain lagi.
 
5. Cerita pinjamanPinjaman - Cerita ini termasuk dalam cerita saduran tetapi lebih menjurus kepada cerita2 panji (Inu kertapati) yang terdapat dalam wayang melayu tetapi di mainkan dalam wayang kelantan. Dengan menggunakan patung Sri Rama tetapi nama watak jelmaannya ialah di pakai ama watak wayang melayu. Sebagai contoh Misa iling mercu jiwa, Sri Panji Angga digunung, Misa lara pati, Misa lara sari, Aria demang semangkok dll.
 
Pembahagian Dalam Pertunjukan Wayang Kulit Kelantan