Wayang Kulit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SimpleKepulauan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
SimpleKepulauan (bincang | sumb.)
perbaikan informasi
Baris 10:
| Link = https://ich.unesco.org/en/RL/wayang-puppet-theatre-00063
| Below = [[File:Unesco Cultural Heritage logo.svg|100px]]
| Note = Gambar yang memungkinkan
}}
'''Wayang kulit''' merupakan sejenis hiburan pementasan bayang yang terhasil dari patung yang dibuat daripada belulang (kulit lembu/kerbau/kambing). Terdapat pelbagai jenis wayang kulit bergantung kepada tempat asal mereka. Wayang kulit adalah satu permainan tradisi yang menggunakan patung2patung-patung wayang dengan iringan alat muzik tradisional. Patung2Patung-patung wayang di bentuk, di tatah dan di ukir mengikut kehendak watak-watak dalam cerita yang di lakonkan.
 
Ia merupakan seni tradisional Asia Tenggara merangkumi [[Indonesia]], [[Thailand]], dan [[Malaysia]], yang terutama berkembang di [[Pulau Jawa]] di [[Indonesia]] seperti di [[Jawa Barat]], [[Jawa Tengah]], dan [[Jawa Timur]], [[Phattalung]] wilayah selatan [[Thailand]], dan disebelah timur dan utara [[Semenanjung Tanah Melayu]] seperti di [[Kelantan]], [[Kedah]], [[Perlis]] dan [[Terengganu]].
Baris 28 ⟶ 27:
{{main|Wayang Kulit di Malaysia}}
 
Di Malaysia, terdapat empat jenis persembahan wayang kulit iaitu [[Wayang Kulit Melayu]], [[Wayang Kulit Gedek]], [[Wayang Kulit Purwa]] (atau Wayang Kulit Jawa) dan [[Wayang Kulit Kelantan]] (atau [[Wayang Kulit Siam]]). Kesemua empat jenis wayang kulit ini hanya boleh ditemui di [[Semenanjung Tanah Melayu]].
 
Wayang Kulit Melayu Kelantan dikatakan berasal dari [[Kemboja]] dan dibawa masuk melalui [[Patani]], Selatan [[Thailand]]. Ceritanya berdasarkan Hikayat Ramayana dan penglipur lara tempatan. Watak-watak wayang kulit ini menggunakan loghat Kelantan. Antara watak penting ialah Hanuman, Sri Rama, Sita Dewi, Maharaja Rawana dan Laksamana.