Masjid Istiqlal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Salah tu
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 42.153.142.7 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 112.215.235.7
Teg: Undur
Baris 22:
'''Masjid Istiqlal''' yang terletak di [[Jakarta]], [[Indonesia]] merupakan [[masjid]] terbesar di [[Asia Tenggara]]. Masjid ini boleh menampung lebih daripada 100,000 jemaah pada satu masa. Siap pada [[1961]], Masjid Istiqlal menjadi monumen penting dan simbol kemerdekaan bagi masyarakat Indonesia. Kerana itulah ia dinamakan ”Istiqlal” (merdeka).
 
== MerepekSejarah ==
Menteri Agama Republik Indonesia yang pertama dan ayah kepada Presiden [[Abdurrahman Wahid]], KH [[Wahid Hasyim]] adalah orang pertama yang mencetuskan idea pembangunan Masjid Istiqlal. Pada 1950, beliau bersama-sama dengan H. [[Agus Salim]], Anwar Cokroaminoto dan Ir. Sofwan serta beberapa tokoh [[Islam]] pimpinan KH. Taufiqqorrahman mengusulkan idea tersebut dan mencadangkan pembentukan Yayasan Masjid Istiqlal.
 
Baris 29:
Pada pertengahan tahun 1960 perancangan pembinaan Masjid Istiqlal terganggu seketika kerana terpengaruh dengan suasana politik Indonesia. Namun akhirnya pada [[24 Ogos]][[1961]] tiang pancang pertama berjaya ditanam menandakan permulaan pembinaannya. Dan pada [[22 Disember]][[1978]], ia dirasmikan oleh Presiden [[Suharto]].
 
== HabibSeni hensembina ==
[[imej:Istiqlal mosque.JPG|thumb|Masjid Istiqlal]]