Anak-anak Hadi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Yosri telah memindahkan laman The Hardy Boys ke Anak-anak Hadi melalui lencongan: Guna istilah Melayu. Sudah ada siri terjemahan.
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{for|pasukan gusti profesional|Hardy Boyz}}
 
'''''TheAnak-anak Hardy BoysHadi''''' ("Anak-anak[[bahasa lelakiInggeris]]: ''The Hardy" Boys'') ialah sebuah [[siri buku|siri]] [[detektif]]/[[pengembaraan]] yang terkenal untuk budak-budak lelaki. Ia [[Babad|membabadkan]] pengembaraan-[[pengembaraan]] [[cereka]] tentang [[Frank Hardy (Anak-anak Hadi)|Frank]] dan [[Joe Hardy (Anak-anak Hadi)|Joe Hardy]], dua orang adik-beradik umur belasan tahun. Siri ''Anak-anak Hadi'' yang asal diterbitkan antara tahun [[1927]] dan [[1979]] di bawah [[nama pena]] [[Franklin W. Dixon]].
 
 
== Sejarah siri ==
''Anak-anak Hadi'' ialah sebuah terbitan [[Sindiket Stratemeyer]], penerbit banyak siri buku yang berjaya seperti ''[[Anak-anak Rover]]'', ''[[Anak-anak Kembar Bobbsey]]'' dan ''[[Tom Swift]]'' serta kemudiannya, ''[[NancySiti DrewSalma]]'' (versi asli: ''Nancy Drew''). [[Edward Stratemeyer]] memikirkan [[jalan cerita]] yang menjadi jilid pertama siri ''Anak-anak Hadi'' pada tahun [[1926]]. Berbagai-bagai [[penulis siluman]] kemudian digaji di bawah kontrak untuk mengekalkan kerahsiaan penulis yang sebenar. Penulis novel yang pertama ialah [[Leslie McFarlane]] yang tulisannya mentakrifkan gaya kesusasteraan siri ini, serta juga [[personaliti]] dan [[nuansa]] watak-wataknya. McFarlane menulis jilid-jilid 1–16 dan 22–24 yang umumnya telah dianggap sebagai karya-karya yang terbaik dalam siri ini. ''Bayangan Anak-anak Hadi'' (''Ghost of the Anak-anak Hadi''), [[autobiografi]] McFarlane yang diterbitkan pada tahun [[1976]], memberikan banyak matlumat latar belakang tentang siri ini serta juga Sindiket Stratemeyer pada keseluruhannya.
 
Kerja-kerja penyemakan terhadap 38 judul yang pertama dilakukan secara besar-besaran pada tahun [[1959]]. Pada sepanjang 15 tahun yang berikut, siri ini disemak untuk memodenkan [[bahasa vernakular]] yang usang, memendekkan cerita, menuakan watak-watak dan menghapuskan stereotaip-[[stereotaip etnik]] yang banyak terdapat dalam buku-buku siri ini yang awal (walaupun siri ini mempunyai keseluruhan yang agak luar biasa pada zamannya kerana mempunyai dua watak sampingan bukan-[[WASP]] yang digambarkan sebagai remaja-remaja yang normal dan terasimilasi — iaitu Tony Prito dan Phil Cohen). Hasil proses ini berbeza-beza antara satu buku sama lain. Dalam sesetengah kes, hanya perubahan sedikit dibuat manakala dalam kes-kes yang lain, kesemua jalan cerita ditukar, dan menyebabkan sebuah buku yang baru yang langsung berlainan dengan buku asal.