Berup siang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{short description|Tanda laut yang tidak diterangi}} {{expert-subject|Angkatan tugas Pengangkutan atau Maritim|date=Januari 2020}} Image:Daybeacon chart2...'
 
(Tiada perbezaan)

Semakan semasa pada 10:39, 21 Januari 2020

Berup siang (kadang-kadang dipanggil "suar siang", dalam bahasa Inggeris: day beacon) merupakan sebuah tanda laut tidak bercahaya. Papan tanda yang dilampirkan pada berup siang dipanggil tanda siang dan digunakan untuk mengenal pasti berup siang.[1] Biasanya, alur tanda berup siang yang titik utama ditandai dengan boya yang menyala. Berup siang juga menandakan laluan pelayaran yang lebih kecil. Mereka adalah bantuan yang paling biasa untuk navigasi nautikal dalam air cetek kerana mereka agak murah untuk memasang dan menyelenggara. Navigasi sekitar berup siang adalah sama dengan semua alat pelayaran yang lain.

Fail:Daybeacon chart2.png
Saluran ini ditetapkan oleh suar siang hari, walaupun berup "6" dan "9" ditinggalkan. Ringkas dan tak bernombor lebih banyak digunakan.

Pengenalan sunting

Penandaan lateral atau sisi sunting

Atas sebab-sebab sejarah, terdapat dua sistem untuk berup hari lateral. Apabila meneruskan dari air terbuka menuju pelabuhan, tanda dengan topeng silinder atau papan siang persegi ditempatkan di pelabuhan pada kedua-dua kawasan, tetapi warna dan nombor disonsangkan.

Perbezaan antara kedua-dua kawasan IALA[2]
Kawasan IALA Kawasan dilindungi, sangat kasar Warna ketika menghampiri pelabuhan dari laut Nombor Bentuk
Kawasan A Eropah, Afrika, kebanyakan Asia, Australia Tanda sisi kiri adalah merah
Kanan: hijau
Kiri: nombor genap
Kanan: nombor ganjil
Kiri: topeng silinder, dayboards persegi, pelampung tin
Kanan: topang kerucut, papan siang segi tiga, pelampung nun
Kawasan B Amerika Utara dan Selatan, Jepun, Filipina, Pasifik Timur Kiri: hijau
Kanan: merah
Kiri: genap
Kanan: ganjil
Sama

Apabila berup sisi dipasangkan, kapal harus melalui antara pasangan. Walau bagaimanapun, berup juga sering diletakkan secara individu. Secara amnya, berup sisi tunggal berada di sudut dalam selekoh. Penempatan dalaman atau luaran boleh ditentukan berdasarkan sisi laluan (pelabuhan atau starboard—"arah" kanan) yang ditentukan oleh penamaan berup. Walau bagaimanapun, carta semasa perlu sentiasa dirujuk untuk semua tetapi kapal drauf paling cetek, kerana keadaan saluran jarang sesuai.

Penandaan kardinal atau angin sunting

 
Lakaran suar kardinal diletakkan di sekeliling halangan

Berup siang kardinal digunakan untuk menunjukkan kedudukan bahaya dan tanda air selamat sebagai arah angin (utara, timur, selatan atau barat) berkaitan dengan tanda. Ini menjadikan mereka bermakna tanpa mengira arah atau kedudukan kapal yang mendekati, berbeza dengan sistem tanda sisi.

Sebuah berup hari kardinal menunjukkan satu daripada empat arahan kompas dengan:[3]

  • arah dua tanda atas koniknya, yang kedua-duanya dapat menunjuk, menunjukkan utara; turun, menunjukkan selatan; ke arah satu sama lain, menunjukkan barat; atau jauh dari satu sama lain, menunjukkan timur
  • corak tersendiri jalur hitam dan kuning, yang mengikuti orientasi kon – jalur hitam berada dalam kedudukan yang ditunjukkan oleh kerucut (mis. di atas untuk kardinal utara, di tengah-tengah kardinal barat)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Nautical Terms Glossary". National Marine Institute, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-12-17. Dicapai pada 2016-12-29.
  2. ^ Chart No. 1, Section IQ: Buoys, Beacons. Jointly by NOAA and Department of Commerce, USA. Buku yang dipetik itu menggabungkan Carta INT 1 International Hydrographic Organization dan oleh itu mewakili amalan negara anggota.
  3. ^ "Cardinal Marks" (PDF). IALA. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2007-12-14.