Tiang tambat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{short description|Struktur marin buatan manusia}} thumb|upright|Struktur tiang tambat di Jerman. File:Skyway Br...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 11:01, 21 Januari 2020


Sebuah tiang tambat (bahasa Inggeris: dolphin) adalah struktur laut buatan manusia yang melepasi paras air dan tidak disambungkan ke pantai.

Struktur tiang tambat di Jerman.
Tiang tambat konkrit berganda melindungi sepanjang Jambatan Sunshine Skyway tahun 1987 (kiri) daripada dilanggar kapal

Penggunaan lain

Tiang tambat juga digunakan untuk membina bantuan navigasi seperti lampu atau berup siang, dan memaparkan maklumat kawal selia seperti had laju dan maklumat keselamatan lain, atau pengiklanan.

Struktur

Tiang tambat lazimnya terdiri daripada beberapa palang yang dipandu ke dasar laut atau dasar sungai, dan dihubungkan di atas paras air untuk menyediakan platform atau titik penetapan. Palang boleh diolah dengan kayu, tiub kayu pinus yang dirawat tekanan, atau besi atau rasuk konkrit bertetulang, blok atau tiub. Tiang tambat yang lebih kecil boleh mempunyai palang yang disusun bersama dengan tali dawai, tetapi tiang tambat yang lebih besar biasanya tetap menggunakan topi penutup konkrit bertetulang atau bingkai keluli berstruktur.

Akses kepada tiang tambat mungkin melalui jambatan pejalan kaki ketika bertambat, tetapi biasanya dengan bot.

Lihat juga

Rujukan