Oberkommando der Wehrmacht: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
|notable_commanders
}}
'''Oberkommando der [[Wehrmacht]]''' ('''OKW''') ([[Bahasa Melayu]]: "Markas Besar Angkatan Tentera", '''OKW''') adalah pusat pemerintahan tertinggi angkatan tentera ([[Wehrmacht|angkatan tentera]]) [[Jerman Nazi|Jerman]] semasa [[Perang Dunia IIKedua]]. DitubuhkanPentadbiran ini ditubuhkan pada tahun 1938, OKW mempunyaidengan kuasa yang terhad ke atas [[Heer (1935–1945)|Heer]], [[Kriegsmarine]] dan [[Luftwaffe]]. Persaingan dengan Markas Besar Tentera Darat (''[[Oberkommando des Heeres]]'', atau [[OKH]]) menghalang OKW daripada menjadi sebuah markas [[Staf Am Jerman]] yang bersatu. Bagaimanapun ia ada menyelaraskan operasi-operasi bersama di antara ketiga-tiga perkhidmatan tentera. Semasa meletusnya Perang Dunia Kedua, OKW, dengan Hitler memerintah semakin banyak memperolehi kuasa-kuasa operasi secara menerus. Menjelang tahun 1942 OKW bertanggungjawab terhadap semua teater perang kecuali di [[Medan Timur (Perang Dunia II)|Perbatasan Timur]] menentang [[KRSS]] atau Kesatuan Soviet. Hitler memainkan sistem dwikutub untuk memastikan keputusan muktamad berada di tangannya.
dengan Hitler memerintah secara peribadi, semakin banyak memperolehi kuasa-kuasa operasi. Menjelang tahun 1942 OKW bertanggungjawab terhadap semua teater perang kecuali di [[Medan Timur (Perang Dunia II)|Perbatasan Timur]] menentang [[KRSS]] atau Kesatuan Soviet. Hitler memainkan sistem dwikutub untuk memastikan keputusan muktamad berada di tangannya.<br />
 
== Asal-usul ==
 
OKW telah dibentuk pada 4 Februari 1938 susulan dari [[Peristiwa Blomberg–Fritsch]], yang mana membawa kepada pemecatan [[Fil Marsyal]] [[Werner von Blomberg]] dari jawatan Panglima Tertinggi Wehrmacht dan pembubaran [[Kementerian Reichswehr|Kementerian Perang]] Jerman. OKW menggantikan Kementerian Perang. Pelantikan yang dibuat terhadap OKW dan motif disebalik penyusunan semula biasanya dianggap sebagai keinginan [[Adolf Hitler]] untuk mengukuhkan kuasa dan pengaruh disekeliling kedudukannya sebagai [[Führer]] dan [[CanselorKanselor|CanselorKanselor Reich]] (Führer und Reichskanzler), akibatnya menjejaskan kepimpinan tentera Wehrmacht.
 
== Organisasi ==