Gabenor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Reverted 1 edit by 2402:B400:4143:E318:DED3:21FF:AA28:1001 (talk) to last revision by Akuindo. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 1:
'''Gabenor''' ialah gelaran bagi seorang eksekutif yang memerintah atau mentadbir sesuatu wilayah atau tanah jajahan, pangkatnya di bawah [[ketua negara]]. Dalam [[persekutuan]], gabenor merupakan salah satu gelaran yang sering digunakan untuk ahli politik yang mentadbir [[negeri]]. Gabenor atau dalam [[bahasa Inggeris]]nya "Governor" berasal dari perkataan "govern" yang membawa maksud memerintah.
[[Kerajaan-kerajaan negeri di Malaysia]]
 
'''Gabenor''' juga boleh merujuk kepada ketua sesebuah institusi, seperti syarikat atau [[bank]].
*
 
== Mengikut negara ==
=== Amerika Syarikat ===
Seorang gabenor adalah ketua eksekutif setiap [[negeri Amerika Syarikat|negeri]] atau kawasan kepulauan masing-masing.
 
=== Indonesia ===
Gabenor adalah ketua [[provinsi]]. Pada dasarnya, gabenor memiliki tugas dan wewenang memimpin penyelenggaraan provinsi berdasarkan peraturan yang ditetapkan bersama [[Dewan Perwakilan Rakyat Daerah]].
 
Gabenor dipilih dalam satu pasangan (Naib Gabenor) secara langsung oleh rakyat di Provinsi setempat sehingga dalam hal ini gabenor bertanggung jawab kepada rakyat.
 
Selain sebagai Ketua Kerajaan Negeri, gabenor juga berkedudukan sebagai wakil pemerintah pusat di wilayah provinsi yang berkenaan. Dalam hal ini gabenor bertanggung jawab kepada Presiden. Gabenor bukanlah atasan [[bupati]] atau [[walikota]], namun hanya sebatas membina, mengawasi, dan mengkoordinasi penyelenggaraan pemerintahan daerah [[kabupaten]]/[[kota (Indonesia)|kota]].
 
Gabenor bukan merupakan kepanjangan tangan dari Pemerintah Pusat, namun merupakan pemimpin bebas dari suatu provinsi yang dipilih langsung oleh rakyat provinsi melalui Pemilihan Umum Kepala Daerah atau [[Pilkada]]. Gabenor memiliki tanggungjawab langsung kepada Dewan Perwakilan Daerah Provinsi.
 
=== Malaysia ===
Gabenor merupakan sebutan tidak rasmi untuk [[Yang di-Pertua Negeri]] bagi 4 [[negeri]] yang tidak mempunyai [[sultan]]. Gabenor tidak terlibat dalam politik dan urusan pentadbiran kerajaan negeri, sebaliknya tugas ini disandang oleh [[Ketua Menteri]].
 
== Lihat juga ==
* [[Gabenor Jeneral]]
* [[Wizurai]]
 
[[Kategori:Gelaran gabenor| ]]