Kerajaan Bani Abbasiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aidil ko9 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
{{Utama|Mamluk}}
[[Fail:Abbasid Caliphate most extant.png|300px|left|thumb|Peta empayar [[Islam]] Abbasiyyah pada zaman kemuncaknya.]]
Apabila kuasa Bani Bani Abbasiyyah mulai merosot pada pertengahan abad ke sepuluh, terdapat tempoh perpecahan yang berlarutan. Punca utama kelemahan Bani Bani Abbasiyyah adalah kemerosotan asas ekonomi utama mereka, kekayaan dari perladangan di lembah Tigris-Euphrates. Selain itu kerajaan Abbasiyyah turut menghadapi cabaran di dalam dan luar negara. Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan Abbasiyyah memutuskan untuk mencipta sebuah unit angkatan tentera yang setia kepadanya yang kebanyakan datang daripada hamba berbangsa Turki yang dikenali sebagai [[Mamluk]]. Pasukan ini yang dicipta sewaktu zaman Khalifah [[al-Mu'tasim]] ([[833]]-[[842]]) dan zaman pemerintahan khalifah berikutnya iaitu Khalifah [[al-Wathiq]] ([[842]]-[[847]]). Pasukan tentera ini berjaya menghalang empayar Islam ini daripada terus diancam.
 
Golongan Mamluk ini tidak lama kemudian mula mendapat pengaruh secara perlahan sehinggalah mereka merampas kuasa. Selepas itu, pemimpin Bani Abbasiyyah menjadi boneka sehingga khalifah mereka dimusnahkan sepenuhnya oleh puak Mongol pada 1258. Daripada 945 sehingga abad ke enam belas politik dunia Islam dikuasai oleh politik tempatan dengan beberapa pemerintah lemah berlainan, seringkali orang Turki yang memerintah kawasan berlainan. Bagaimanapun kebudayaan Islam terus berkembang semasa "tempoh pertengahan", terutamanya antara 900 sehingga 1250, pada masa yang sama apabila pemerntahan Islam berkembang ke Turki moden dan India. Kemudian empayar Islam moden muncul, yang menonjol di barat adalah Othman Turki Uthmaniyyah yang mengawal sebahagian besar Eropah baratBarat dan Timur Dekat dari abad ke lima belas sehingga 1918.
 
== kepandaianPerkembangan semasaIlmu zamanSemasa Zaman Abbasiyyah ==
Zaman pemerintahan Khalifah [[Harun al-Rashid]] ([[786]] - [[809]]) dan penggantinya al-Ma'mun (813-833) menandakan bermulanya zaman perkembangan ilmu pengetahuan.Banyak golongan-golongan pemikir lahir semasa zaman ini, ramai diantara mereka ialah bukan Islam dan bukan [[Arab]] [[Muslim]]. Mereka ini memainkan peranan yang penting dalam menterjemahkan dan mengembangkan karya [[Kesusasteraan Greek|Greek]] dan [[Hindu]], dan ilmu zaman pra-Islam kepada masyarakat [[Kristian]] [[Eropah]]. Sumbangan mereka ini menyebabkan seorang ahli falsafah Greek iaitu [[Aristotle]] terkenal di [[Eropah]]. Tambahan pula, pada zaman ini menyaksikan penemuan semula ilmu [[geografi]], [[matematik]], dan [[astronomi]] seperti [[Euclid]] dan Claudius [[Ptolemy]]. Ilmu-ilmu ini kemudiannya diperbaiki lagi oleh beberapa tokoh Islam seperti [[Al-Biruni]] dan sebagainya.