Jeong Dojeon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Polar (bincang | sumb.)
Baris 32:
 
=== Konflik dengan Yi Bang-won ===
Setelah Joseon ditubuhkan pada Julai 1392, Jeong Dojeon segera berselisih dengan [[Taejong dari Joseon|Yi Bang-won]] atas persoalan pemilihan putera mahkota, pengganti masa depan kepada Yi Seong-gye ([[Taejo dari Joseon]]). Daripada semua putera, Yi Bang-won memberikan sumbangan yang paling banyak kepada bapanya untuk berkuasa dan dijangka dilantik sebagai putera mahkota walaupun beliau putera kelima Taejo. Bagaimanapun, Jeong Dojeon memujuk Taejo untuk melantik putera kelapannya Yi Bang-seok kakanda Yi Bang-won) sebagai putera mahkota. Konflik mereka timbul kerana Jeong Dojeon menyaksikan Joseon sebagai kerajaan yang dipimpin oleh para menteri manakala raja itu adalah tokoh simbolik, sedangkan Yi Bang-won ingin mewujudkan monarki mutlak yang diperintah secara langsung oleh raja. Kedua-dua pihak sedar tentang permusuhan yang hebat dan bersedia untuk mula menyerang. Selepas kematian Permaisuri Sindeok secara tiba-tiba pada tahun 1398, sementara Raja Taejo masih berkabung untuknya (isteri dan ibunda Yi Bang-seok), Yi Bang-won memulakan langkah dahulu dengan menyerang istana dan membunuh Jeong Dojeon dan penyokongnya dan juga dua anak lelaki Permaisuri Sindeok termasuk putera mahkota, dalam rampasan kuasa yang dikenali sebagai Perbalahan Pertama yang Putera. Taejo, yang tidak sanggup melihat anak-anaknya dan menteri-menteri kegemarannya dibunuh oleh pasukan Yi Bang-won, menuruni takhta dengan perasaan yang meluat dan marah dengan Yi Bang-won walaupun setelah Yi Bang-won menjadi raja ketiga Joseon, [[Taejong dari Joseon|Taejong]].
 
<sup class="noprint Inline-Template Template-Fact" data-ve-ignore="true" style="white-space:nowrap;">&#x5B; ''<nowiki><span title="This claim needs references to reliable sources. (February 2011)">rujukan diperlukan</span></nowiki>'' &#x5D;</sup>
Untuk sebahagian besar sejarah Joseon, Jeong Dojeon telah diabaikan walaupun sumbangannya besar terhadap pengasasannya. Beliau akhirnya dipulihkan pada tahun 1865 sebagai pengiktirafan peranannya dalam merancang [[Gyeongbokgung]] (istana utama). Sebelum itu, [[Jeongjo dari Joseon|Raja Jeongjo]] menerbitkan koleksi tulisan Jeong Dojeon pada tahun 1791. Rakan dan juga saingan Jeong Dojeon, [[Jeong Mong-ju]], yang dibunuh oleh Yi Bang-won untuk kekal setia kepada Dinasti [[Dinasti Goryeo|Goryeo]], dihormati oleh Yi Bang-won selepas kematiannya dan diingati sebagai simbol kesetiaan sepanjang Dinasti Joseon meskipun beliau musuh yang paling ketat.