The Keys of the Kingdom (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 29:
Suatu malam semasa zaman kanak-kanaknya, bapa Francis dipukul oleh kumpulan anti-Katolik semasa hujan lebat. Ketika ibunya cuba untuk memimpin suaminya untuk keselamatan, mereka berdua mati dalam keruntuhan jambatan, meninggalkan anak muda Francis seorang anak yatim piatu. Dia dibesarkan oleh ibu saudaranya, dan seterusnya kita melihat Francis, dia pergi untuk [[seminari]] bersama rakan zaman kanak-kanaknya, Anselm "Angus" Mealey. Francis belajar di seminari selama setahun, tetapi tidak pasti mengenai semua ajaran [[Gereja Katolik Rom|Gereja]]. Dia masih mencari cinta kepada Nora, seorang gadis dari rumahnya. Walau bagaimanapun, dia mendapati bahawa selepas dia pergi, Nora mempunyai seorang anak lelaki di luar nikah dengan lelaki lain, dan dia mati sebelum Francis boleh kembali untuk berjumpa dengannya. Ini mendorongnya untuk kembali ke seminari dan mengikuti pelajarannya, dan Francis menjadi imam.
 
Francis 'dua tugas pertama sebagai seorang imam tidak memenuhiinya, jadi Bishop meminta Francis untuk menjadi [[mubaligh]] sukarelawan ke [[China]]. Francis mudah menerima kedudukan itu, walaupun itu bermakna ia akan membawanya jauh dari rumah dan jauh dari Judy, anak perempuan Nora. Francis tiba di Paitan, Chekhow Province di [[China]] untuk mencari misi yang dimusnahkan oleh banjir, dan tidak dibina semula kerana orang Kristian sejati tersisa, hanya meninggalkan mereka yang menghadiri untuk menerima beras percuma. Kerana Gereja tidak memberikan wang misi untuk nasi dalam setahun, "iman meninggalkan mereka ketika nasi memberi." Francis menyewakan sebuah bilik kecil di bandar untuk menginjili, tetapi kerana dia tidak mempunyai wang atau pengaruh, dia diserang oleh orang-orang "orang-orang Kristian beras" yang sepatutnya membantunya.
 
Seorang jemaah muda bernama Joseph mendapati Francis di bandar, dan memulihkan kepercayaannya dalam misinya dengan menawarkan untuk membantu membina semula gereja daripada tugas Kristian dan bukan untuk wang. Francis kemudian menerima bekalan perubatan dari rakan zaman kanak-kanaknya Dr Willie Tulloch, yang membolehkan Francis menawarkan perkhidmatan kepada yang sakit. Francis dipanggil ke rumah pejabat tempatan, Encik Chia, untuk menyembuhkan anak lelaki Chia sebagai jangkitannya. Joseph khuatir kerana jika anak Chia meninggal, Francis akan berada dalam bahaya, tetapi Francis pergi pula. Dia menyelamatkan budak lelaki itu, tetapi Chia dan keluarganya tidak bersyukur kerana kaedah dan kepercayaan Francis begitu bertentangan dengan tradisi setempat. Beberapa minggu kemudian, Chia datang kepada Francis untuk menukar agama Kristian, tetapi Francis menolaknya kerana dia tidak akan mengubah alasan yang betul. Sebaliknya, Chia mengucapkan terima kasih kepada Francis dengan memberi misi sebidang tanah dan semua pekerja Chia untuk membina misi yang berkembang maju.