Jambak bunga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Haziq Faruqi (bincang | sumb.)
Semak terjemahan, nahu, susunan kata dan nuansa.
Baris 1:
{{MABBIM}}
[[Fail:Anethum graveolens Ab-05.jpg|thumb|305x305px|Jambak [[adas sowamanis]] (''Anethum graveolens'')]]
'''Jambak bunga''', '''perbungaan''' atau '''infloresens''' (''inflorescence'') adalahialah kelompok kuntum [[bunga]] yang terangkai pada satu ibu tangkai bunga atau pada suatu susunan tangkai-tangkai bunga yang lebih rumit. RangkaianJambak bunga semacamseperti ini sangatmempunyai bervariasibanyak rupa, baikdari padasegi pola-polabentuk dan kerapatan tangkai bunganyabunga, kelengkapan bahagiananggota-bahagian pendukungnyaanggota, dudukkedudukan bunga pada tangkai (filotaksi, ''phyllotaxy'') dan lain-lainsebagainya.
 
== AsasCiri-ciri umum ==
=== Bahagian-bahagian ===
Jambak memilikibunga mempunyai bahagian yang bersifatberciri-ciri seperti [[batang]], dan [[daun]], serta mempunyai bahagian yang khusus kepada fungsiberciri-ciri [[bunga]] itu sendiri seperti [[mahkota bungaranggi]], [[Ginoesium|putik]], dan [[benangsari]]benang sari.
 
Bahagian yang bersifatberciri-ciri seperti batang, misalnya:
* '''Ibu tangkai bunga''' (''peduncle, pedunculus''), yakni tangkai utama yang mendukung keseluruhan jambak. Bahagian ibu tangkai bunga di tengah-tengah perbungaan, di mana tangkai-tangkai bunga individual melekat, disebut rakis (''rachis'')
* '''Tangkai bunga''' (''pedicel, pedicellus''), yakni tangkai masing-masing kuntum bunga individual, dan
* '''Dasar bunga''' (''receptacle, receptaculum''), yakni hujung tangkai bunga yang mendukung bahagian lain dari bunga.
 
* '''IbuTangkai tangkai bungainduk''' (''peduncle, pedunculus'' pedunkel), yakni tangkai utama yang mendukungmenyokong keseluruhanseluruh jambak. BahagianTangkai ibuinduk tangkai bungaberada di tengah-tengah perbungaan,jambak bunga di mana tangkai-tangkai bunga individualkecil melekat, disebutyang dipanggil rakisjentu (''rachis'');
Bahagian yang bersifat seperti daun, misalnya:
* '''[[DaunTangkai pelindung]]bunga''' (''bractpedicel, bractea'' pedisel), yaknitangkai daunanak yang pada ketiaknya muncul ibu tangkaijambak bunga.;
* '''Pudung''' '''bunga''' (''receptacle,'' reseptakel), tempat terbentuknya organ bunga seperti kelopak dan sebagainya.
* '''Daun tangkai''' (''bracteole, bracteola''), yakni daun (1–2 helai) yang muncul pada pangkai tangkai bunga.
* '''Kelopak bunga''' (''calyx''), pada bunga-bunga tunggal/individual.
* '''[[Seludang bunga]]''' (''spatha''), yakni daun pelindung besar yang menyelubungi seluruh jambak sebelum mekar, misalnya pada suku palem-paleman ([[Arecaceae]]).
* '''Daun pembalut''' (''involucre, involucrum''), yakni sejumlah daun pelindung yang tersusun dalam lingkaran mengitari dasar jambak. Misalnya pada [[Asteraceae]].
* '''Daun kelopak tambahan''' (''epicalyx''), yakni sejumlah daun pelindung yang tersusun dalam lingkaran di bawah kelopak bunga. Misalnya pada marga ''[[Hibiscus]]''.
 
Bahagian yang bersifatberciri-ciri seperti daun, misalnya:
Daun pelindung (''bractea'' dan ''bracteola'') bisa bervariasi bentuknya, mulai dari bentuk biasa sebagaimana daun normal, menyusut atau mengecil (''rudimenter''), atau menghilang. Perbungaan dengan daun-daun pelindung yang mengecil dan berbentuk khas disebut '''''bracteate''''' dan yang tanpa daun-daun pelindung disebut dengan istilah '''''ebracteate'''''. Perbungaan yang daun-daun pelindungnya serupa atau hampir serupa dengan daun normal disebut '''''frondose'''''.
 
* '''Pengasuh bunga''' (''bract,'' braktea), daun yang pada aksilnya jambak bunga muncul.
* '''Daun tangkai''' (''bracteole, bracteola'' brakteol), yakni daun (1–2 helai) yang muncul pada pangkaipangkal tangkai bunga.
* '''Kelopak bunga''' (''calyx,'' kaliks), lingkaran daun yang membentuk salut luar pada bunga yang melindungi kudup bunga.
* '''[[Seludang bunga]]''' (''spathaspadix'', spadiks), yakni daun pelindung besarpembalut yang menyelubungimelindungi seluruh jambak sebelum mekar, misalnyaseperti seludang yang padamelindung sukumayang palem-palemankelapa ([[Arecaceae]]).
* '''Daun pembalut''' (''involucre, involucrum'' involuker), yakni sejumlah daun pelindung yang tersusunmenyelubungi dalambeberapa lingkarankuntum mengitaribunga dasaratau jambak.penyokongnya, Misalnyaseperti dalam padagenus [[Asteraceae]].
* '''Salut kecil''' (''epicalyx'', epikaliks), struktur kecil yang menyerupai sepal dan tersusun secara sepusar yang terdapat pada sesetengah bunga, seperti dalam famili ''[[Hibiscus rosa-sinensis|Hibiscus]]''.
 
Pengasuh bunga (braktea dan brakteol) boleh mempunyai beraneka bentuk, daripada daun biasa, kecil (rudimen), atau tiada. Jambak bunga yang mempunyai pengasuh bunga yang kecil dan berbentuk khas dipanggil '''brakteat''' dan yang jika tiada daun-daun pelindung ia dipanggil '''ebrakteat'''. Jambak bunga yang daun-daun pelindungnya serupa atau hampir serupa dengan daun biasa disebut '''frondos'''.
 
<gallery>
ImageFail:Brakteose beblätterung (inflorescence).svg|Gambar skema perbungaanjambak ''ebracteate''bunga ebrakteat.
ImageFail:Wisteria sinensisPNPG.jpg|Contoh perbungaanjambak ''ebracteate''bunga ebrakteat pada bunga wisteria, ''[[Wisteria sinensis]]''
ImageFail:Brakteose_beblätterung_2_Brakteose beblätterung 2 (inflorescence).svg|PerbungaanJambak bunga ''bracteate''brakteat.
ImageFail:Pedicularis verticillata a3.jpg|Contoh perbungaanjambak ''bracteate''bunga brakteat pada ''[[Pedicularis verticillata]]''.
ImageFail:Frondose beblätterung (inflorescence).svg|PerbungaanJambak ''frondose''bunga frondos.
ImageFail:Unknown plant 01 bgiu.jpg|Contoh perbungaanjambak ''frondose''bunga frondos pada ''[[Aristolochia clematitis]]''.
ImageFail:Frondobrakteose Beblätterung (inflorescence).svg| Perbungaan ''frondo-bracteate''brakteat, bentuk peralihanpertukaran.
ImageFail:Rhinanthus angustifolius.jpg|Contoh perbungaanjambak bunga ''frondo-bracteate''brakteat. ''[[Rhinanthus angustifolius]]''.
</gallery>
 
=== PertumbuhanBunga pucuktunas hujung ===
Tunas boleh bercabang dalam dua cara: monopodium/rasemos (percabangan jambak secara berterusan dengan kuntum-kuntum bunga terbentuk di sisinya) dan simpodium/simos (percabangan jambak secara berpecah-pecah dan paksi terhenti akibat pengeluaran bunga di hujungnya). Kedua macam percabangan ini juga tercermin dalam pertumbuhan bunga:
Berdasarkan pertumbuhan pucuknya, dikenal adanya pertumbuhan [[monopodial]] dan [[simpodial]]. Kedua macam pertumbuhan itu juga tecermin dalam pertumbuhan bunga:
 
* '''Jambak tidak terbatasberterusan''' (''indeterminate''): pertumbuhanPertumbuhan [[monopodial]]monopodium. PucukMata ibutunas tangkaiakan bungaterbentuk tumbuhdi terussisinya, dan bunga-bunga mekar dari bawah ke atas.
* '''Jambak terbatastak berterusan''' (''determinate''): pertumbuhanPertumbuhan [[simpodial]]simpodium. Bunga yang paling hujung mekar dahulu dan layu, kemudian di bawahnya, lewat samping, muncul tangkaikudup bunga yang lebih muda dan mekar. Demikian seterusnya.
 
Pada '''jambak terbatastak berterusan''', apabila mekarnya bunga yang paling hujung (''terminal'') diikutiia disusuli dengan mekarnya bunga-bunga lain mekar dari bawah ke atas, disebutdipanggil '''akropetal'''. Apabila mekarnya bunga-bunga lain itu dari atas ke bawah, disebut '''basipetal'''; dan apabila mekarnya dari tengah-tengah ibu tangkai daun, disebutia dipanggil ''divergen'capah''' (''divergent'').
 
<gallery>
ImageFail:Akropetale Effloration (inflorescence).svg|BungaJambak majemukbunga terbatastak berterusan pola ''akropetal''.
ImageFail:Basipetale effloration (inflorescence).svg|Pola ''basipetal''.
ImageFail:Divergente effloration (inflorescence).svg|Pola ''divergen''.
</gallery>
 
'''Jambak tak terbatasberterusan''' tidak memiliki bunga terminalhujung yang sejatisebenar. Hujung ibu tangkai bungainduk biasanya berupaberupakan pucuktunas yang mengerdilkecil (''rudimenter''rudimen). Kedudukan bunga terminalhujung, dengan demikian, diisi oleh bunga subterminalsubhujung (''subterminal'', bunga di bawah pucuk).
 
<gallery>
ImageFail:Offener_Blütenstand_Offener Blütenstand (inflorescence).svg|Bunga majemukJambak takbunga terbatasberterusan pola ''akropetal'' sempurna.
ImageFail:Offener_Blütenstand_Offener Blütenstand (inflorescence)_m_K m K.svg|Dengan pola ''akropetal'' dan kuncupkudup sampingsisi.
ImageFail:Pseudoterminalbluete (inflorescence).svg|Dengan bunga subterminalsubhujung yang menyerupai bunga terminalhujung.
</gallery>
 
=== FilotaksiFilotaksis ===
FilotaksiFilotaksis, atau duduksusunan dedaun atau bunga (aslinya,pada duduksatu daun)paksi atau batang, menunjukkan posisisusunan kuntum bunga terhadap kuntum-kuntum yang lain pada ibu tangkai bungainduk. DudukSusunan bunga itu misalnyaboleh dalam spiral,susunan berselingmelingkar, selang-seli atau berhadapansebaris; atau polacorak yang lain lagi.
 
<gallery>
ImageFail:Inflorescences Raceme Kwiatostan Grono.svg|Bunga berselingselang-seli
ImageFail:Traube dekussiert (inflorescence).svg|BerhadapanSebaris
</gallery>