Uthman Taha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Haziq Faruqi (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Uthman Taha"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 11:34, 22 Februari 2020

Uthman bin Abduh bin Husayn bin Taha Al-Kurdi (atau Uthman Taha, عثمان طه) ialah seorang jurukhat al-Quran dari Syria yang terkenal kerana menyalin Mushaf Al-Madinah yang dipesan oleh Pusat Percetakan al-Quran al-Malik Fahd.[1]


Uthman Taha
عثمان طه
Kelahiran
WarganegaraSyria
PekerjaanJurukhat al-Quran
Ibu bapaAbdou Taha Hussein

Beliau dilahirkan pada tahun 1934 di kawasan pedalaman Aleppo, Syria. Setelah mendapat Sarjana Muda Sastera dalam Syariah dari pada Universiti Damsyik, beliau juga mengkaji bahasa Arab, seni hiasan Islam dan melukis. Beliau mendapat ijazah dalam seni khat daripada Hamid Al-Amidi, mahaguru seni khat Islam dunia. Beliau diajar khat oleh Muhammad Ali Al-Mawlawi, Ibrahim Al-Rifa’i (Aleppo), Muhammad Badawi Al-Diyrani (Damsyik) dan Hashim Al-Baghdadi.

Beliau menyalin al-Quran pertamanya pada tahun 1970. Pada tahun 1988 beliau pergi ke Arab Saudi dan diambil bekerja sebagai seorang penulis dan jurukhat di Pusat Percetakan al-Quran al-Malik Fahd di Madinah. Pada tahun yang sama beliau menjadi seorang ahli dalam panel juri antarabangsa bagi Anugerah Seni Khat yang diadakan di Istanbul sekali setiap tiga tahun.

Dalam 18 tahunnya bekerja di Pusat Percetakan al-Quran al-Malik Fahd, Uthman telah menulis empat naskhah al-Quran. Lebih daripada 200 juta salinan diedarkan di serata dunia. Dalam tiga puluh tahun beliau telah menulis 10 naskhah. Satu naskhah biasanya mengambil masa lebih daripada 3 tahun untuk menulis dan satu lagi tahun untuk menyemak.

Tulisannya yang cantik, kemas dan mudah dibaca dalam Mushaf Madinah juga digunakan dalam salinan komersial yang dikenali sebagai Mushaf al-Tajweed.

Rujukan

  1. ^ Ghawi, Ahmad. (23 November 2006) "Uthman Taha" Akhbar Al-Riyadh.

Pautan luar