Bukit Fraser: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: id:Bukit Fraser
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Bukit FraserFrazer''' (''Fraser'sterletak Hill'')di ialahnegeri tempat[[Pahang]], peranginandi yang terletak diatas [[Banjaran Titiwangsa]], di[[Malaysia]]. negeriIa merupakan kawasan [[Pahangpelancongan]], [[Malaysiapergunungan]] yang menarik kerana suhunya sejuk 15 `[[Celcius]]. IaPuncak terletaktertinggi Bukit Frazer ialah 1,280 meter m di atasdari aras laut,. kiraKira-kira 104 kmkilometer dari bandar raya [[Kuala Lumpur]].
 
Bukit Frazer mendapat nama dari seorang pengembara British pada zaman kolonial iaitu [[Louis James Frazer]] . Terdapat pelbagai cerita menarik tentang beliau tetapi tidak begitu jelas termasuk beliau sebagai pengeluar [[dadah]] [[opium]] dan [[perjudian]] di antara para pelombong di [[Pahang]].
Bukit ini mendapat namanya dari Louis James Fraser, seorang pengembara kolonial British.
 
Banyak bangunan dan [[banglo]] dibina mengikut cita rasa kolonial British. Dinding rumah dari batu konkrit besar yang disusun dan disimen. Warna dinding berwarna putih dengan diselang-seli warna hitam pada tiang jenang. Pagar rumah dibuat daripada pokok-pokok bunga . Lebar jalan raya agak terhad iaitu hanya dua lorong dan sukar untuk berselisih kereta. Tidak ada bas naik ke Bukit Frazer kerana jalan rayanya sempit, banyak selekoh berbahaya dan curam. Di sepanjang jalan , banyak tanah runtuh yang ditutup dengan kain plastik berbelang atau sedang diperbaiki.
 
Bunga-bungaan yang ditanam menghiasi Bukit Frazer juga diimport dari luar negara kerana suhunya sederhana sejuk.
 
==Cara ke sana==
Terdapat dua laluan ke sana iaitu :
* Dari Dari [[Kuala Lumpur]] menuju ke [[Rawang]], [[Kuala Kubu Bharu]], [[Ampang Pechah]] dan [[Gap]]. Seterusnya mendaki secara bergilir-gilir ke Bukit Frazer.
* Dari [[Kuala Lumpur]] ke [[Bentong]], [[Raub]], [[Tras]] dan [[Gap]]. Seterusnya mendaki secara bergilir-gilir masa dari [[Gap]] ke Bukit Frazer.
 
== Pautan luar ==