Kugiran Masdo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WinterLight (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
}}
 
'''Kugiran Masdo''' (Jawi : كوڬيرن مسدوسادو) merupakan sebuah kugiran yang berasal dari [[Malaysia]].
 
Mereka menyajikan muzik berasaskan genre pop 60-an dan digubah mengikut cita rasa masa kini <ref>[https://www.hmetro.com.my/utama/2018/03/317804/kugiran-masdo-kian-mengharum Kugiran Masdo kian mengharum.] harian metro. Dicapai pada 25 Januari 2019.</ref>. Antara lagu yang masyhur serta menaikkan nama Kugiran Masdo ialah '''''Bunga''''', '''''Bercanda Di Malam Indah''''' dan yang terbaru '''''Dinda'''''.
 
Kugiran ini juga telah mengeluarkan album pertama mereka iaitu '''''Selamat Tinggal PujaanAnuja''''' pada November 2017 <ref>[https://www.nst.com.my/lifestyle/groove/2018/10/423948/showbiz-kugiran-masdos-physical-albums-selling-hot-cakes #Showbiz: Kugiran Masdo's physical albums selling like hot cakes.] news strait times. Dicapai pada 25 Februari 2019. (artikal dalam ''Bahasa Inggeris''.)</ref>. Album kedua iaitu '''''Jalan Abbey''''' pada Januari 2020.
 
==Kerjaya==
Baris 72:
'''BIG JAM: 4'''
 
Pada 20 April 2019, Masdo telah membuat persembahan di konsert yang melibatkan 3 band terkemuka tanah air yang lain iaitu ''Hujan'', ''OhOi Chentaku'' dan ''O.A.G''. Konsert yang diberi nama ''Big 4 Malaysia'' yang berlangsung di ''HGH Convention Hall Sentul'', Kuala Lumpur. <ref>[https://www.instagram.com/p/Bu5gezmlqke/ big4Malaysia.] instagram rasmi Masdo. Dicapai pada 1 April 2019.</ref>
 
Pada 13 April 2019, Masdo telah terlibat untuk persembahan dalam konsert yang diberi nama Malam Kenangan Mengusik Jiwa di Auditorium Perdana Angkasapuri RTM yang disiarkan pada TV2 pada pukul 9 malam dalam slot Hiburan Minggu ini. Artis jemputan yang turut memeriahkan ialah Sissy Iman, Dato A. Rahman Hassan (Orkes Nirwana), J. Sham dan Fairuz Misran <ref>[https://www.instagram.com/p/BwJXFqZFseX/ Jom ke Auditorium Perdana Angkasapuri esok malam Pak Maon & Bentara Guru!] kugiran masdo instagram rasmi. Dicapai pada 13 April 2019.</ref>.
Baris 170:
|-
| rowspan="1" style="text-align:center;"|'''2017'''
| Selamat Pagi Malaysia (SPMUPSR)
| rowspan="3" style="text-align:center;"|Artis Jemputan
| TV1
Baris 284:
* [https://twitter.com/kugiranmasdo?lang=en Kugiran Masdo] di Twitter
* [https://www.youtube.com/channel/UCd8Lkc5xZOo7BS5RFB3L83Q Kugiran Masdo] di Youtube
* [https://tapau.tv/artists.php?cat=masdo Kugiran Masdo] di Tapau TV