Pelagak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Suntingan separa
Teg: Suntingan sumber 2017
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 1:
{{Pengesahan|tarikh=Mac 2020}}
{{MABBIM}}
'''Perisian pelagak''' ([[Tulisan Jawi|Jawi]]: ڤرايسين ڤلاݢق) atau ''''emulator''' ('''ايمولاتور''') [é-mu-la-tor] ialah sejenis [[perisian]] yang memungkinkan suatu [[program]] yang direka awalnya dan dijalankan oleh suatu sistem [[komputer]] tertentu yang khusus (baik dari segi pembinaan dan [[sistem operasi]]) dapat dikendalikan dalam sistem komputer lain yang sama sekali berlainan. Sebagai contoh, sebuah atur cara [[Windows]] dapat dijalankan pada sistem operasi [[Linux]] dengan menggunakan perisian pelagak [[Wine (perisian)|Wine]]. Ada pula atur cara yang menyelakukan suatu komputer dalam komputer, contohnya [[VMware]]. Contoh lain ialah atur cara pelagak untuk menjalankan permainan komputer yang pada mulanya hanya boleh dijalankan pada konsolnya masing-masing. Contohnya ialah perkakas permainan [[Nintendo]], [[Atari]], [[PlayStation]], [[Xbox|XBox]] dan lain-lain.
 
Baris 24:
Setahap mana sesebuah sistem yang disasarkan dapat dibina semula pengaturcaraannya pada pelagak ini bergantung kepada tiga faktor utama yang menentukan kemungkinan suatu sistem dilagak atau tidak:
 
* Ketenaran: Semakin tenar suatu sistem, maka semakin banyak orang yang berusaha untuk melagakmemperlagakkan sistem tersebut.
* Ketersediaan maklumat: SemakinMaklumat banyak maklumattersedia yang tersediabanyak tentang suatu sistem (baik perkakasan mahupun perisian) akan amat membantu proses penulisan pelagak.
* Kerumitan teknikal: Banyak permainan yang dilindungi dengan menggunakan [[penyulitan]]. Hal ini akan merumitkan pelagakan sistem tersebut. Selain itu, sistem baharu seperti [[Playstation 2]] juga rumit dilagakdiperlagakkan lantaran kebanyakan komputer belum mempunyai [[kuasa pemprosesan]] yang kuat untuk melagak seperti sistem yang baharu.
 
Kebanyakan pelagak tidak mampu untuk secara sempurna melagak seperti sistem yang hendak ditirunya dengan sempurna. Contoh ketidaksempurnaan tersebut ialah masalah pada pemasaan ([[kadar bingkai]] yang lambat), gambar atau kesan [[video]] yang tidak betul, suara yang kacau mahupun tidak bersuara sama sekali, masalah di [[kayu ria]] dan lain-lain yang sepertinya.
 
=== Fungsi ROM ===
Baris 36:
Istilah ROM dan cakera imej kerap dipakai serta dianggap sama. Sebenarnya, ROM ialah salinan kartrij permainan sedangkan imej cakera ialah salinan [[disket]] atau [[CD]]. Oleh itu, salinan permainan Nintendo ialah ROM manakala salinan permainan Apple ialah imej cakera.
 
[[Ukuran]] (atau saiz) suatu ROM yang berlainan bergantung pada sistem yang dilagakdiperlagakkan iaitu kebiasaannya sekitar antara 1kB hingga 50MB. Kadang-kadang, ROM terdiri daripada beberapa fail yang merupakan kesatuan dalam [[format ZIP]]. ROM ini harus dimuat melalui pelagak agar dapat dimainkan oleh kerana ROM tidak dapat dijalankan secara langsung sepertimana atur cara .EXE.
 
== Pengunaan ==
Baris 42:
=== Dalam permainan komputer ===
 
Pelagak membolehkan komputer untuk bekerja sesuai dengan perkakasan sistem yang dilagakdiperlagakkan. Namun, pelagak tidak berguna tanpa disokong oleh permainan komputer. Permainan sejenis ini dikenali sebagai ROM atau imej cakera yang merupakan hasil salinan permainan-permainan dalam [[format]] [[kartrij]] atau [[disket]] sistem yang berkaitan. Contohnya, permainan yang dibangunkan oleh syarikat [[Sega]] hanya akan berjalan apabila dipasangkan pada pelagak yang mengkhusus kepada sistem dalaman Sega sahaja.
 
Melalui penggunaan pelagakan, pengguna dapat memainkan game-game klasik kesukaan kita seperti [[Super Mario Bros]] dan [[Sonic the Hedgehog]] di komputer kita. Tentu saja kita tidak dapat begitu saja memasukkan cartridge game ke dalam disk drive komputer. Konsep emulation memang agak sulit untuk dijelaskan tetapi pada dasarnya emulation adalah suatu proses untuk meniru desain [[internal]] dari suatu sistem. Untuk menjalankan program pada sistem yang berbeda membutuhkan [[program]] pendukung yang disebut emulator. Mendesain emulator itu sendiri tidaklah mudah dan kualitas hasil emulationnya tidak selalu sempurna. Tetapi sekarang ini sudah banyak sekali emulator yang beredar di Internet dan kualitas emulator-emulator tersebut berkisar dari buruk hingga hampir sempurna.
 
== Isu ==
===Berkaitan harta intelek===
PengemulasiPelagakan adakalanya diragui atas permainan yang ingin dimain lalu menjadi asas kepada pembangunan emulatorpelagak sedemikian terutamanya dari segi [[hak cipta]] yang cenderung mempunyai [[undang-undang]] berkaitan yang ketat misalnyacontohnya dari segi imej [[BIOS]] image sistem tertentu.<!--Apa yang hendak disampaikan?--> Lain halnya dengan ROM; pada umumnya, semua ROM yang wujud kini dikenakan sistem yang melindungi [[hak cipta]] namun permainan lama kadangkala menghadapi situasi berbezaqberlainan diyang mana syarikat pembangun gamepermainan tidak sahaja menghentikan pengeluaran permainan ini malahnmalahan sudahtelah tidak aktifgiat atau tutup. MakaOleh denganyang demikian, ROM tersbuttersebut dianggap legal"sah". ROM juga bisaboleh dikatakan legalsah apabila sudahtelah ada pemilikan permainan yang asal.
 
== Rujukan ==
Baris 55 ⟶ 53:
== Pautan luar ==
* [http://www.emulator-zone.com/ The Emulator Zone].
 
{{tunas-kompu}}
 
[[Kategori:EmulatorPelagak| ]]