Tuan Ibrahim Tuan Man: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Kemas kini
k →‎Kehidupan awal: Pendidikan
Baris 43:
 
== Kehidupan awal ==
Beliau dilahirkan pada 27 Ogos 1960 di Kampung Batu Balai, Jerantut, Pahang. Beliau melanjutkan pengajian sarjana muda di Universiti Kebangsaan Malaysia dan memperoleh ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian) Dakwah dan Kepimpinan. Seterusnya, beliau melanjutkan pengajian sarjana dalam bidang Dakwah dan Kepimpinan di [[Universiti Kebangsaan Malaysia]], dan tamat pengajian pada 1995. Tesis sarjana beliau bertajuk ''Implikasi Pelancongan Ke Atas Umat Islam - Satu Kajian Di Pulau Tioman''. Beliau menekankan tiga keberkesanan kajian beliau, iaitu dari segi hal tanah, dari segi manfaat kepada penduduk dan dari segi akhlak Islam<ref>Anne Muhammad [https://www.malaysiakini.com/news/385150 Tuan Ibrahim akui kaji isu pelancongan untuk tesis sarjana] Malaysiakini</ref>. Beliau pernah berkhidmat sebagai guru di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Clifford, Kuala Lipis dan bertugas sebagai pensyarah kanan selama 14 tahun di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Jengka, Pahang dan Manjong, Perak<ref>[https://www.sinarharian.com.my/article/73127/KHAS/Peralihan-Kerajaan/Tuan-Ibrahim-dari-ulama-dihormati-ke-Kabinet Tuan Ibrahim, dari ulama dihormati ke Kabinet] Sinar Harian</ref>.
Beliau dilahirkan pada 27 Ogos 1960 di Kampung Batu Balai, Jerantut, Pahang. Beliau melanjutkan pengajian sarjana dalam bidang Dakwah dan Kepimpinan di [[Universiti Kebangsaan Malaysia]].
 
==Penglibatan dalam Politik==
 
===Menyertai PAS dan bertanding pilihan raya.===
Pada tahun 1999, beliau mula menyertai [[Pilihan raya umum Malaysia 1999|Pilihan raya umum Malaysia ke-10]] dan bertanding di DUN Jengka. Beliau memperoleh kemenangan setelah menewaskan calon UMNO, Dato Zainal Hassan dengan majoriti 319 undi. Walau bagaimanapun, beliau gagal mempertahankan kerusi DUN tersebut dalam [[Pilihan raya umum Malaysia 2004]] selepas tewas di tangan calon UMNO, Abdul Rahman Ibrahim. Dalam Pilihanraya yang sama, beliau turut gagal memenangi kerusi Parlimen Maran selepas tewas kepada calon UMNO, Ismail Abd Muttalib.
 
Baris 54:
Pada [[Pilihan raya umum Malaysia 2018]] pula, PAS meletakkan beliau di kerusi Parlimen Kubang Kerian, dan berjaya menewaskan dengan majoriti yang besar iaitu 19,369 menewaskan calon [[Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu|UMNO]] dan [[Parti Amanah Negara|PAN]].
 
=== Keputusan pilihan raya ===
{| class="wikitable"
|+Keputusan Pilihanraya ditandingi Tuan Ibrahim Tuan Man