Croquette: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 16:
}}
 
'''CroquetteKroket''' (''croquette'') [kro-két; pinjaman {{lang-fr|croquer}}, "kunyah"] adalah makanan gumpal kecil yang disalutilazim [[serbuk roti]] mengandungi, biasanya sebagai bahan-bahan utama,berisi [[kentang lecek]] ataudengan [[dagingpelbagai cincang]]campuran (anakinti lembu,tertentu dagingbersana lembu,seberapa ayam,tertentu ataukuah ayam belanda), [[kerang]], [[ikan (makanan)|ikan]], [[keju]], [[sayuran]], dan dicampur denganseperti [[sos béchamel]] atau [[sos perang (stok berasaskan daging)|sos perang]],<ref>http://www.jamesbeard.org/blog/eat-word-croquettes</ref> andsebelum direndamdisalut dengan [[telurserbuk (makanan)|telur]], [[bawang]], [[roti putih]], rempah dan herba, [[wain]], [[susu]], [[bir]], atau mana-mana gabungan daripadanya, kadang kala dengan inti, contohnya bawang tumis, cendawan, atau telur rebus. CroquetteIa biasanya dibentuk menjadi silinder, cakera, atau bentukmembujur bujur, dan kemudiansebelum [[goreng celur|digoreng]]. Croquette (daripada Bahasa Perancis ''croquer'', "kunyah") mendapat sambutan di seluruh dunia, sebagai makanan istimewa dan sebagai [[makanan segera]].
 
Makanan ini lazim ada di seluruh dunia, sebagai makanan untuk acara istimewa malah juva [[makanan segera]]. Ia adakalanya disajikan dengan kentang lenyek sebagai hidangan sampingan dalam musim sejuk, terutamanya semasa sambutan tertentu seperti Krismas.
Croquette dengan kentang lecek sering disajikan sebagai hidangan sampingan dalam makanan percutian musim sejuk, seperti Krismas. Dalam masakan makanan segera, kepelbagaian wujud tanpa kentang, tetapi dengan keju, daging lembu, atau goulash, sering dalam inti yang berdasarkan [[sos béchamel]].
 
== Croquette di pelbagai negara ==