Bumi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adding {{pp-vandalism}} (TW)
Azibazrie07 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 59:
| surface_pressure = 101.3 [[kPa]] ([[Sea Level|MSL]])
| atmosphere_composition = 78.08%&nbsp;[[Nitrogen|N<sub>2</sub>]]<br /> 20.95%&nbsp;[[Oksigen|O<sub>2</sub>]]<br /> 0.93%&nbsp;[[Argon]]<br /> 0.038%&nbsp;[[Karbon dioksida]]<br />Kesan [[wap air]] (berubah-ubah dengan [[cuaca]])
|Penemu=Manusia(Homo Sapiens)}}
}}
 
'''Bumi''' ([[Tulisan Jawi]]: بومي) merupakan planet ketiga daripada [[matahari]]. Ia juga boleh dirujuk sebagai ''Bumi'', ''Planet Bumi'' atau ''Terra''.<ref>Note that by [[International Astronomical Union]] convention, the term "Terra" is used for naming extensive land masses, rather than for the planet Earth. C.f.:<br />{{cite web
Baris 111:
}}</ref> dan kehidupan muncul di permukaannya di dalam tempoh satu bilion tahun. Bumi dijangkakan telah berusia selama 4,600 juta tahun. Jarak purata Bumi dengan [[matahari]] adalah 149.6 juta [[kilometer]].
 
Bumi mempunyai lapisan udara dan medan [[magnet]] yang dipanggil [[magnetosfera]] yang melindung permukaan Bumi daripada [[angin suria]], sinaran ultra merbahaya, dan radiasi dari angkasa lepas. Lapisan udara ini menyelitupi bumi sehingga ketinggian 700 kilometer dan yang selebihnya dianggap angkasa lepas. Lapisan udara ini dibahagi kepada [[Troposferatroposfera]], [[Stratosferastratosfera]], [[Mesosferamesosfera]], [[Termosferatermosfera]], dan [[Eksosferaeksosfera]].
{{Portal|Astronomi}}
[[Lapisan ozon]], setinggi 50 kilometer, wujud di lapisan [[Stratosferastratosfera]] dan [[Mesosferamesosfera]] dan melindungi bumi daripada sinaran [[ultra lembayung]]. Perbezaan suhu permukaan Bumi adalah di antara -70&nbsp;°C sehingga 55&nbsp;°C bergantung kepada iklim tempatan. Sehari di Bumi bersamaan 24 [[jam]] dan se[[tahun]] di bumi bersamaan 365.25 [[hari]]. Bumi mempunyai jisim seberat 59,760 juta tan, dengan luas permukaan 510 juta [[kilometer|km]] persegi. Ketumpatan Bumi pada 5,500 [[kilogram]] setiap meter persegi digunakan sebagai unit perbandingan ketumpatan berbanding planet yang lain, dengan ketumpatan Bumi sebagai 1.
 
Bumi mempunyai garis pusat sepanjang 12,756 kilometer. Graviti Bumi diukur sebagai 10 N kg-1 dijadikan unit ukuran graviti [[planet]] lain, dengan graviti Bumi sebagai 1. Bumi mempunyai 1 [[satelit]] asli iaitu [[bulan]]. 70.8% permukaan bumi diseliputi [[air]]. [[Udara]] Bumi terdiri daripada 78% [[nitrogen]], 21% [[oksigen]], dan 1% [[wap air]], [[karbon dioksida]], dan gas lain. Bumi dianggarkan mempunyai [[teras dalam bumi]] yang terdiri daripada besi nikel beku setebal 1,370 kilometer dengan suhu mencecah 4,500&nbsp;°C, diselitupi pula oleh teras luar yang cair setebal 2,100 kilometer, diselitupi pula oleh mantle silika padu setebal 2,800 kilometer membentuk 83% isipadu bumi, dan akhir sekali diselitupi oleh kerak batu silika hampir 100 kilometer tebal.