Masjid al-Haram: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Mecca.JPG|300px|right|thumb|'''Al-Masjid Al-Haram''' di Makkah, tempat paling suci dalam [[Islam]]]]
{{Islam}}
'''Masjid al-Haram''' atau '''Masjidil Haram''' atau '''Masjidilharam''' (Arab: '''المسجد الحرام''', al-Masjid al-Ḥarām), ialah [[masjid]] paling suci mengikut kepercayaan umat Islam. Masjid ini terletak di Kota [[Makkah]]|Makkah Al-Mukarramah]], [[Arab Saudi]]. Masjid al-Haram dibina mengelilingi [[Kaabah]], iaitu [[Qiblat]] umat Islam apabila mengerjakan solat.
 
== Sejarah ==
 
Menurut keimanan umat Islam, ''Haram sheriff'' telah dibangunkan oleh [[malaikat]] sebelum kejadian manusia oleh Allah S.W.T. dan Allah mentasbihkan satu tempat sembahyang untuk mencerminkan ''al-Baytu l-Makmur'', tempat para malaikat mengerjakan solat mereka. Umat Islam mempercayai bahawa Kaabah berada betul-betul di bawah "Arasy" atau Singgahsana Allah.
 
Kaabah pertama sekali dibina oleh [[Nabi Adam]] [[Fail:Alayhissalam.jpg|62 px]] dengan bantuan para malaikat. Kaabah sudah beberapa kali rosak ditimpa bencana dan pelbagai punca lain. [[Nabi Ibrahim]] [[Fail:Alayhissalam.jpg|62 px]] dengan bantuan anaknya, [[Nabi Ismail a.s.|Nabi Ismail]] [[Fail:Alayhissalam.jpg|62 px]], telah memperbaiki [[Kaabah]], setelah diperintah oleh Allah S.W.T. untuk memperbaiki [[Kaabah]] dan membina masjid di sekitar [[Kaabah]].
 
=== Zaman Rasulullah s.a.w. ===
Imam [[Abul Hassan Mawardi]] meriwayatkan bahawa di zaman Rasulullah [[Fail:saws.jpg|22 px]] sehinggalah ketika Saidina Abu Bakar r.a. diangkat menjadi [[Khalifah]], Masjidil-Haram ini tidak mempunyai dinding. Perluasan Masjidil-Haram bermula pada tahun 638 Masihi oleh Saidina [[Umar ibn Khattab]]. Beliau telah membeli rumah-rumah di sekeliling Ka'abah dan diruntuhkan kesemuanya bagi tujuan perluasan. Perluasan Masjid diteruskan lagi oleh Saidina [[Usman ibn Affan]] pada kira-kira tahun 647 Masihi.
 
Pada tahun 696 Masihi, cucu Saidina [[Saidina Abu Bakar|Abu Bakar As Siddiq]] bernama [[Abdullah ibn Zubair]] telah memperluaskan kawasan masjid ini dengan membeli gedung-gedung yang terdapat di sebelah timur dan selatan Masjid. Sementara di bahagian utara dan barat pula telah diperluaskan oleh [[Zaid bin Abdullah al-Harisi]] dibawah perintah [[Abu Ja'afar al-Mansur]], Khalifah Bani Abas kedua.
Baris 15 ⟶ 16:
Orang-orang seperti [[Abdul Malik ibn Marwan]],Umar, Al-Walid, [[Ziad bin Abdullah]], Musaal-Mahdi, adalah antara mereka yang awal menghiasi masjid ini. Kalimah-kalimah al-Quran disulami dengan corak-corak Islam, batu-batu mamarnya telah diukir dengan indah dan tiang-tiangnya disalutkan emas.
 
=== Zaman Abbasiyah ===
Pada tahun 986 Masihi, Harun Ar-Rashid telah memasukkan gedung Dar An-Nadwah di sebelah utara ke dalam masjid dan membina pintu Bab Ibrahim di sebelah barat. Pintu besar Bab As-Salam telah diperbaiki pada tahun 1243 Masihi oleh Ali bin Umar dari Yaman.
 
Amir [[ZainalAbidinZainal Abidin al-Usmani]] (1379 Masihi) telah mengutuskan Sudun Pasca mencantikkan pintu masjid dengan hiasan yang indah, memperbaiki atap dan pancuran air di Ka'abah. Pada tahun 1399 Masihi, suatu kebakaran besar telah berlaku pada Masjidil-Haram. Banyak bahagian telah musnah begitu juga dengan hasil kesenian yang indah-indah yang sukar dicari ganti. Amir Besar Az-Zahiri telah memperbaikinya pada tahun berikutnya dan selesai pada tahun 1401 Masihi.
 
Sultan [[Salim II]] (1572-1577 Masihi) telah memperbaharui dan memperkemaskan lagi Masjidil-Haram ini dengan memasukkan kubah dan relung-relung yang indah di dalamnya. Atas arahan Sinan Pasha dari Mesir, kerja-kerja pembinaan telah di usahakandiusahakan oleh Ahmad Bey dan seorang jurutera bernama Muallim Muhammadal-Misri. Bila Sultan Salim meninggal dunia, anaknya Sultan Murad telah meneruskan pekerjaan bapanya sehingga selesai.
 
=== Zaman Arab Saudi ===
Reka bentuknya kekal dari zaman Umawi, Abbasiah hingga dilakukan perluasan kerajaan Arab Saudi. Mereka melihat Masjidil Haram bakal menampung pertambahan jumlah jemaah yang kian meningkat setiap tahun. Program perluasan kota itu bermula oleh Raja Abdul Aziz pada 1955. Ia menyaksikan keluasan bertambah dalam masa 20 tahun daripada 19,000 meter persegi kepada 160,000 meter persegi, hampir lapan kali ganda keluasan asalnya. Penambahan itu dibuat tanpa menjejaskan keaslian binaan asal dari zaman Turki.
 
Baris 27 ⟶ 30:
Selepas 13 tahun projek pembesaran Al-Haram siap, [[Raja Fahd]] melancarkan satu lagi projek pembesaran masjid ini. Pada 2 Safar 1409, projek ketiga perluasan Masjidil Haram oleh Kerajaan Saudi dirasmikan. Kos pembinaan bernilai 6.8 bilion Riyal Saudi dan melibatkan pertambahan masjid dan kompleks yang menempatkan kedai di barat Masjidil Haram iaitu di hadapan bab al-Umrah dan bab al-Malik.
 
Kemudian, di bawah pentadbiran Almarhum Raja Abdullah Abdul Aziz As-Saud, Baginda merancang untuk membesarkan lagi Masjid Al-Haram. Projek terbaru yang dilaksanakan baginda ialah membesarkan lorong Mas'a (tempat bersai) daripada 2 lorong kepada 4 lorong. Kerja-kerja pembinaan telah bermula pada 2006, dengan mengambil sedikit dari bahagian dataran sembahyang di Bab As-Salam.
 
Pada 11 September 2015, sekurang-kurangnya 111 orang maut dan 394 orang tercedera apabila [[Insiden kren jatuh di Makkah|sebuah kren runtuh di kawasan masjid]].<ref name="Alarabiya">{{cite news|url=http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2015/09/14/Makkah-crane-crash-report-submitted-to-King-Salman.html|title=Makkah crane crash report submitted|author=<!--Staff writer(s); no by-line.-->|date=14 September 2015|accessdate=15 September 2015|work=[[Al Arabiya]]}}</ref> Kerja pembinaan ditunda selepas insiden tersebut akibat krisis minyak pada 2010-an. Kerja pembinaan diteruskan pada September 2017.<ref>{{Cite news|url=https://www.reuters.com/article/saudi-construction-idUSL8N1L32DS|title=Saudi Arabia to restart work on $26.6 bln Grand Mosque expansion|date=2017-08-17|access-date=2019-02-14|work=Reuters|language=en}}</ref>
Projek terbaru yang di laksanakan Baginda ialah membesarkan lorong Mas'a (tempat bersai) daripada 2 lorong kepada 4 lorong.
 
Pada 5 Mac 2020, berikutan [[pandemik COVID-19]], langkah-langkah keselamatan mula diambil di masjid, termasuk penghentian ibadah [[umrah]] dan penutupan masjid pada waktu malam.<ref>{{Cite web|url=http://www.middleeasteye.net/news/coronavirus-saudi-arabia-mosques-mecca-medina|title=Saudi Arabia announces extraordinary measures to protect Mecca and Medina from coronavirus|website=Middle East Eye|language=en|access-date=2020-03-08}}</ref> Pada 20 Mac, kawasan Masjid al-Haram telah ditutup kepada orang awam akibat [[Pandemik COVID-19 di Arab Saudi|perkembangan wabak di Arab Saudi]].<ref>{{cite web|url=https://www.spa.gov.sa/viewfullstory.php?lang=en&newsid=2049510#2049510|title=Official Spokesperson for the Two Holy Mosques: Suspending presence and praying in the squares of Two Holy Mosques starting tomorrow|date=20 Mac 2020|website=Saudi Press Agency|language=en|accessdate=20 Mac 2020}}</ref>
Kerja-kerja pembinaan telah bermula pada 2006, dengan mengambil sedikit dari bahagian dataran sembahyang di Bab As-Salam.
 
=== Menara =masjid ==
 
Masjidil-Haram mempunyai menara-menara yang indah. Antaranya adalah Bab Al-Umrah yang didirikan oleh Khalifah al-Mansur dari Bani Abbas pada tahun 706 Masihi. Menara ini kemudiannya diperbaiki pada tahun 1172 Masihi dan sekali lagi pada tahun 1464 Masihi oleh Sultan Jukmuk sebelum ia musnah pada tahun 1552 Masihi. Sultan Sulaiman kemudiannya menggantikan dengan yang baru di atas tapak yang sama dengan mengekalkan nama asalnya.
Baris 39 ⟶ 42:
Seterusnya pada tahun 789 Masihi, Khalifah Mahdi dari keturunan [[Abbasiyah]], membangunkan menara Bab As-Salam dan kemudiannya beberapa menara lagi seperti menara Bab Ali dan menara Bab Al-Hazurah atau Bab Wida'.
 
Pada tahun 1392 Masihi, Bab Al-Hazurah telah runtuh dan diperbaiki oleh Al-Asraf Sha'ban dari Mesir. Pada tahun 905 Masihi, Khalifah Al-Mu'tadhid dari Bani Abbas membangunkan menara Bab Az-Ziadah dan diperbaiki oleh Asraf Baresbai pada tahun 1447 M. Kait Bait pula membangunkan menara Kait Bait kira-kira tahun 1501 Masihi. Kemudiannya Menara As-Sulaimaniah juga telah dibangunkan.
 
Selepas kerja-kerja pembesaran di lakukan oleh Penjaga Dua Masjid Suci Pertama, Raja Fahd Abdul Aziz As-Saud, Masjidil Haram mempunyai sembilan menara. Kesemua menara ini akan kelihatan bercahaya pada waktu malam kerana diterangi lampu-lampu.
Pada tahun 905 Masihi, KhalifahAl-Mu'tadhid dari Bani Abbas membangunkan menara Bab Az-Ziadah dan di perbaiki oleh Asraf Baresbai pada tahun 1447 M. Kait Bait pula membangunkan menara Kait Bait kira-kira tahun 1501 Masihi. Kemudiannya Menara As-Sulaimaniah juga telah dibangunkan.
 
Menara paling baru yang di didirikan ialah di Bab Al-Malik Fahd (Pintu Raja Fahd) yang berhadapan hotel Darul Tawhid, salah satu hotel 5 bintang di Mekah. Kawasan masuk Bab Al-Malik Fahd juga kini lengkap berhawa dingin.
Selepas kerja-kerja pembesaran di lakukan oleh Penjaga Dua Masjid Suci Pertama, Raja Fahd Abdul Aziz As-Saud, Masjidil Haram mempunyai sembilan menara.
 
Masjidil Haram masih mengekalkan satu menara tunggal di Bab As-Safa. Semua menara lain didirikan secara "berpasangan", kecuali menara tunggal di Bab As-Safa. Azan yang di kumandangkan 5 kali sehari dari menara-menara ini antara yang mendominasi ruang udara Kota Mekah setiap kali masuk waktu sembahyang.
Kesemua menara ini akan kelihatan bercahaya pada waktu malam kerana di terangi lampu-lampu dan membuatkan Masjidil Haram kelihatan sangat cantik.
 
Menara paling baru yang di didirikan ialah di Bab Al-Malik Fahd (Pintu Raja Fahd) yang berhadapan hotel Darul Tawhid, salah satu hotel 5 bintang di Mekah.
 
Kawasan masuk Bab Al-Malik Fahd juga kini lengkap berhawa dingin.
 
Masjidil Haram masih mengekalkan satu menara tunggal di Bab As-Safa.
 
Semua menara lain didirikan secara "berpasangan", kecuali menara tunggal di Bab As-Safa.
 
Azan yang di kumandangkan 5 kali sehari dari menara-menara ini antara yang mendominasi ruang udara Kota Mekah setiap kali masuk waktu sembahyang.
 
== Kepentingan Masjidil Haram ==
Baris 88 ⟶ 81:
Umrah boleh di tunaikan sebelum menunaikan haji iaitu menunaikan umrah dahulu atau selepas menunaikan haji.
 
== Struktur dalam masjid ==
== Terdapat di Dalam Kawasan Masjidil Haram ==
 
=== Makam Ibrahim ===
Baris 115 ⟶ 108:
== Galeri ==
<gallery>
Fail:Kaaba, Never still.jpg|Keadaan di Masjidil Haram yang tidak pernah sunyi.
Fail:Masjid al-Haram panorama.JPG|Panorama masjid ketika musim haji.
</gallery>
 
== Rujukan ==
 
* [http://archnet.org/library/sites/one-site.tcl?site_id=8803 ''Great Mosque of al-Haram'' dari ArchNet , ''international online community for architects, planners, urban designers, landscape architects'']
=== Petikan ===
{{Reflist}}
 
=== Rujukan lain ===
 
* [http://archnet.org/library/sites/one-site.tcl?site_id=8803 ''Great Mosque of al-Haram'' dari ArchNet , ''international online community for architects, planners, urban designers, landscape architects'']
* Damluji, Salma Samar ed. 1998. The Architecture of the Holy Mosque Makkah. London: Hazar Publishing Limited.
 
== {{coord|21|25|19.2|N|39|49|33.6|E|region:SA_type:landmark|display=title}}Pautan luar ==
 
* {{Commonscat-inline|Great Mosque of Mecca|Masjid al-Haram}}
* [http://gph.gov.sa/ Laman rasmi]
{{Haji umrah}}{{Mekah}}{{Kawalan kewibawaan}}
[[Kategori:Masjid di Arab Saudi]]
[[Kategori:Tempat suci Islam]]