Kapit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Daerah Bukit Mabong merupakan daerah terbaharu dalam Bahagian Kapit
Penambahbaikan semasa
Baris 1:
Bahagian '''Kapit''' (dahulunya dikenali juga sebagai bahagian Ketujuh) meliputi kawasan pedalaman selepas bahagian [[Sibu]]. Luas kawasannya adalah 38,934 km persegi. Kawasan pentadbiran bahagian Kapit merangkumi daerah Kapit, [[Belaga]], [[Song]] dan Bukit Mabong. Keempat-empat daerah ini ditadbir oleh Majlis Daerah Kapit. Jumlah penduduk di bawah pentadbiran majlis daerah ini berdasarkan banci tahun 2000 adalah 98,841 orang. Jumlah penduduk untuk daerah Kapit sahaja berjumlah 56,709 orang.
 
Majoriti penduduk Kapit terdiri daripada kaum [[Iban]] diikuti kaum [[Cina]] dan [[Melayu]]. Kapit amat terkenal dengan hasil buah [[dabai]] dan, [[durian]] dan roti canai goreng. Bandar Kapit terletak di tepi sungai [[Rejang]]. Ia boleh dihubungi melalui sungai menggunakan perkhidmatan bot ekspres dan jalan darat dari Bandar Sibu. Bandar Kapit terletak di tengah-tengah antara pekan [[Song]] dan [[Belaga]].
 
[[Charles Anthoni Johnson Brooke|Rajah Charles Brooke]] telah mengasaskan ''Kubu Kapit'' ''(Fort Kapit)'' pada tahun 1880 sebagai bandar garrison, ia bertujuan untuk menyekat masyarakat [[Iban|Iban]] dari berpindah ke seberang sungai dan seterusnya menyerang penempatan perkampungan [[Orang Ulu]]. Kemudian kubu tersebut dinamai semula sebagai ''Kubu Sylvia'' atau (''Fort Sylvia''), sempena mengambil nama isteri [[Charles Vyner Brooke|Rajah Vyner Brooke]], tetapi bandar tersebut mengekalkan namanya sebagai Kapit. Awalnya, bandar Kapit diselesaikan oleh kumpulan etnik kecil Cina [[Hoklo (etnik)|Hoklo]] ([[Hokkien]]) pada tahun 1880, tambahan suku kaum Cina Ka telah berimigrasi kebandar tersebut pada tahun 1906, dan Cina [[Fuzhou]] pada tahun 1919. Masyarakat Cina mula berkecimpung dalam aktiviti pertanian berteraskan [[getah]], [[lada hitam]] dan melaksanakan aktiviti perdagangan lembaran getah dan barangan hasil hutan. Dalam tahun 1941, ketika waktu[[Penjajahan Jepun ke Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak|Penjajahan Jepun]], Kapit hanya mempunyai dua deretan bangunan teres yang menempatkan 37 buah rumah kedai. Bandar Kapit pernah dihancurkan kesemuanya ketika peperangan akibat dari ledakan bom berantai yang dijatuhkan ke atas bandar tersebut. namun pada hari ini, KabitKapit merupakan semuasebuah bandar yang sibuk tetapi keadaannya sangat padat dengan beberapa jalan yang sejajar dengan sungai.
 
Meskipun untuk pergi ke bandarBandar tersebut hanya bolehdapat dicapai dengan perahu ataupun bot-bot kecil, (perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam dari [[Sibu]] dengan menggunakan bot-bot ekspres) atau dengan menggunakan pesawat ringan dan menggunakan jalan darat dari Bandar Sibu, itu adalah suatu kehidupan komersil dan terdapatnya pusat sosial di tengah-tengah [[Sungai Rajang]] ke [[rumah panjang]] masyarakat dan kem kayu. Ini adalah dasar yang sangat baik untuk menerokai rumah-rumah panjang berdekatan atau untuk menetapkan perjalanan ke [[Sungai Rajang | Hulu Rajang]] dan [[Sungai Balleh]].
 
==Kubu Sylvia==
Baris 17:
==Mercu tanda==
* Kubu Sylvia
* Muzium Kapit (Dewan Suarah) - rumah yang menyimpan koleksi seni terbaik dari hasil kerja etnik-etnik pedalaman, kerajinan dan sketsa serta warna air kehidupan di sepanjang sungai-sungai besar.
* Tokong Cina Hock Leong Tieng
* Pasar Teresang (Market Teresang) – pasar basah
* Tugu Teresang - Kapit Town Square
* Regency Pelagus Resort
*Gelanggang Kenyalang
*Taman Rusa Ulu Yong
*Jambatan Mujong
*Gereja Methodist Iban Pasar Kapit
 
[http://www.theregencyhotel.com.my/Pelagus]