Dewan Rakyat United Kingdom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ricky250 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Baris 160:
Seorang Perdana Menteri boleh meletak jawatan jika dia tidak dikalahkan di pilahan raya (contohnya, untuk alasan kesihatan peribadi); dalam kes seperti itu, jawatan Perdana Menteri pergi ke ketua baru pada parti Perdana Menteri yang akan tamat tempoh yang akan tamat. Sehingga 1965, Parti Konservatif tidak mempunyai mekanisme untuk memilih seorang ketua baru dan apabila [[Anthony Eden]] meletak jawatan sebagai PR pada 1957 tanpa memperakukan seorang pengganti, partinya tidak dapat untuk mencalonkan satu. Ia jatuh ke Ratu untuk melantikkan [[Harold Macmillan]] sebagai Perdana Menteri yang baru, selepas mengambil nasihat para menteri.
 
Mengikut persidangan, semua menteri seharusnya pada ahli Dewan Rakyat atau Dewan Pertuanan. Segenggam telah dilantik adalah yang di luar Parlimen tetapi dalam kebanyakan kes mereka selepas itu memasuki Parlimen dengan sama ada cara suatu pilihan raya kecil atau menerima suatu gelaran bangsawan. Sejak 1902, kesemua Perdana Menteri telah menjadi ahli Dewan Rakyat (kecuali uant satu-satunya, [[Alec Douglas-Home|Earl dari Home]], tidan mengaku harian bangsawannya selepas menjadi Perdana Menteri, dan dengan selanjutnya dipilih ke Dewan Rakyat sebagai Sir Alec Douglas-Home).
 
Pada zaman moden, suatu kebanyakan yang besar menteri adalah milik Dewan Rakyat daripada Dewan Pertuanan. Tiada kedudukan [[Kabinat United Kingdom|kabinet]] (kecuali [[Lord Privy Seal]], [[Lord Chancellor]] dan [[Leader of the House of Lords]]) telah dipenuhi oleh seorang Tuan sejak [[Peter Carington, Baron Carrington ke-6|Lord Carrington]] meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Luar Negara pada 1982. Kedudukan pilihan para ahli Dewan Rakyat, bertentangan dengan sifat tidak memilih pada ahli Dewan Pertuanan, adalah dilihat memberikan lebih kesahan pada para menteri. Perdana Menteri memilih pada Menteri, dan boleh berkeputusan untuk mengalihkan mereka pada bila-bila masa; lantikan atau pemecatan rasmi, meskipun, dilakukan oleh Raja.