Pembubaran Empayar Uthmaniyyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syakhir04 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aybeg (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Dari sudut sosial, kebangkitan semangat nasionalisme dan perubahan untuk demokrasi menjadikan rakyat semakin tidak tenteram. Hal ini akhirnya menyebabkan beberapa siri perebutan kuasa yang mengakibatkan konsep [[raja berperlembagaan]] ditubuhkan yang mana sultan mempunyai sedikit kuasa manakala Parti [[Turki Muda|Jawatankuasa Pembangunan dan Kemajuan]], lebih dikenali sebagai Turki Muda, memerintah keseluruhan [[Empayar Uthmaniyyah]].
 
[[Fail:TreatyOfSevres (corrected)SevresOttoman1927.PNGJPG|300px|left|thumb|Peta terakhir kawasan Empayar Uthmaniyyah selepas Perjanjian Sevres.]]
Tiga buah negara Balkan yang baru terbentuk pada penghujung abad kesembilan belas. Keseluruhan wilayah itu termasuk [[Montenegro]] mencari kawasan tambahan di dalam wilayah [[Albania]], [[Macedonia]], dan [[Thrace]] yang berada di bawah pentadbiran Uthmaniyyah. Dengan dorongan dari [[Russia]], beberapa siri perjanjian ditandatangani: antara [[Serbia]] dan [[Bulgaria]] (Mac 1912) dan antara [[Greece]] dan [[Bulgaria]] (Mei 1912). Perjanjian di antara Serbia dan Bulgaria mendesak kepada perpisahan Macedonia yang mengakibatkan [[Perang Balkan I]]. Selepas itu terjadi pula [[Perang Balkan Kedua]]
 
Dalam usaha terakhir untuk memastikan wilayah-wilayah terbabit kekal dalam kekuasaan Uthmaniyyah, [[Enver Pasha]] menyertai kuasa tengah dalam [[Perang Dunia Pertama]]. Semasa waktu ini, [[Landasan Kereta Api Baghdad]] yang dikuasai [[Jerman]] menjadi punca pertenglikaian antarabangsa dan memainkan peranan dalam punca tercetusnya Perang Dunia Pertama. <ref>[[Morris Jastrow, Jr.|Jastrow]], ''Peperangan dan Landasan Kereta Api Baghdad'' (1917) ASIN: B0006D8OSQ </ref>Empayar Uthmaniyyah mendapat beberapa kejayaan dalam tempoh awal peperangan terbabit. Pihak bersekutu, termasuk unit tentera baru, [[ANZAC]] dikalahkan di [[Gallipoli]], [[Iraq]] dan [[Balkan]], dan beberapa kawasan diperolehi. Di [[Caucasus]], tentera Uthmaniyyah tewas dalam beberapa siri pertempuran dan ini membolehkan tentera Russia bergerak dari Trabzon, Erzurum, ke arah Van. Empayar Uthmaniyyah bagaimanapun tewas pada akhir peperangan ini terhadap pihak bersekutu dan mengakibatkan ia kehilangan wilayahnya.
 
[[Mustafa Kemal Pasha]], yang memperoleh reputasi yang baik semasa kempen di [[Gallipoli]] dan [[Palestin]], dengan rasmi dihantar daripada Istanbul (ditawan) untuk memerintah dan membubarkan tentera Uthmaniyyah di Caucasus. Pada awalnya pihak Uthmaniyyah hanya mengikuti arahan sahaja. Walau bagaimanapun dalam masa tahun kemudian, berlakunya perang kemerdekaan [[Turki]] ([[1918]]-[[1923]]) menentang kuasa asing. Perjuangan mereka ini mengakibatkan penggulingan kuasa Sultan [[MehmetMehmed VI]] oleh Perhimpunan Baru [[Turki]]. [[Republik Turki]] kemudian diasaskan pada [[29 Oktober]] [[1923]].
 
== Rujukan ==