Ummu Qirfa: Perbezaan antara semakan

Ketua suku Arab
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aybeg (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Ummu Qirfa''' adalah pemimpin Arab yang sangat dihormati<ref>{{cite book|last=Ibn Kathir|first=Ismāʻīl ibn ʻUmar Ibn Kathīr|title=The Life of the Pr...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 18:37, 8 April 2020

Ummu Qirfa adalah pemimpin Arab yang sangat dihormati[1] dan tua dari suku Banu Fazara di Wadi Al-Qura. Beliau adalah isteri Malik ibn Hudhayfa ibn Badr al-Fazari.[2] Dia dibunuh oleh Zaid ibn Harithah atas arahan Muhammad "dengan meletakkan tali ke dua kaki dan dua unta dan memacu mereka sehingga mereka menyewanya dua ....".[3][4] Kepalanya yang terputus kemudian diarak di seluruh jalan-jalan di Madinah.[5]

Ibnu Ishaq, "ahli biografi pertama" Muhammad menulis bahawa:

Rasulullah saw menghantar Zaid ke Wadi Qura, di mana beliau menemui Banu Fazarah. Sebahagian daripada sahabatnya dibunuh, dan Zaid dibawa luka. Ward dibunuh oleh Banu Badr. Apabila Zaid kembali, dia bersumpah bahawa tidak ada cuci tangan yang menyentuh kepalanya sehingga ia menyerang Fazarah. Selepas dia sembuh, Muhammad menghantarnya dengan tentera melawan penyelesaian Fazarah. Dia bertemu dengan mereka di Qura dan menimbulkan korban kepada mereka dan mengambil tahanan Umm Qirfah. Dia juga mengambil seorang anak perempuan Umm dan tahanan Abdallah bin Mas'adah. Ziyad bin Harithah mengarahkan Qays untuk membunuh Umm Qirfah, dan dia membunuhnya dengan kejam. Dia mengikat setiap kakinya dengan tali dan mengikat tali kepada dua unta, dan mereka membahagi dua.
—Tabari Jilid 8: halaman 96

Rujukan

  1. ^ Ibn Kathir, Ismāʻīl ibn ʻUmar Ibn Kathīr (2000). The Life of the Prophet Muhammad: Al-Sira Al-Nabawiyya. trans. Trevor Le Gassick. Garnet & Ithaca Press. m/s. 314. ISBN 9781859641453.
  2. ^ Ibn 'Abd Rabbih (2012). The Unique Necklace, Volume 3. trans. Issa J. Boullata. UWA Publishing. m/s. 6. ISBN 9781859642405.
  3. ^ The History of Al-Tabari: the Victory of Islam. trans. Michael Fishbein. SUNYP. 1997. m/s. 95–97.CS1 maint: others (link)
  4. ^ The Muslim Empire and the Land of Gold, p.287, Rodney J. Phillips, Strategic book publishing
  5. ^ Al-Jamal, Khalkl Abd al-Karim Manshurat. Al-Nass Al-Muasas wa Mujtamauhu. m/s. 174.