George Armstrong Custer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 49:
''' George Armstrong Custer''' (5 Disember, 1839 – 25 Jun, 1876) adalah seorang pegawai [[Tentera Darat Amerika Syarikat]] dan komander [[kavalri]] semasa [[Perang Saudara Amerika]] dan [[Perang Indian Amerika]]. Beliau dibesarkan telah di [[Michigan]] dan [[Ohio]]. Custer menyertai [[Akademi Tentera Amerika Syarikat|West Point]] pada tahun 1857, di mana beliau adalah orang terakhir ditauliahkan dari kelas beliau pada tahun 1861. Apabila Perang Saudara meletus, Custer telah dipanggil untuk berkhidmat dengan [[Tentera Darat Kesatuan]].
 
Custer mendapat reputasi semasa Perang Saudara. Beliau telah terlibat dalam pertempuran besar pertama yang dikenali dengan [[Pertempuran Bull Run Pertama]] pada 21 Julai, 1861, berdekatan dengan [[Washington, D.C.]]. Hubungan beliau dengan beberapa para pegawai penting banyak membantu karier beliau, sepertimana kejayaan beliau sebagai seorang komander kavalri yang cekap. Semasa perang, Custer telah dinaikkan pangkat ke [[Kapten (Amerika Syarikat O-3)|kapten]] dalam Tentera Darat A.S (Mei 1864), dan pangkat sementara [[Mejar Jeneral (Amerika Syarikat)|mejar jeneral]] ([[Brevet (tentera)|brevet]]) di dalam tentera darat (Mac 1865) dan mejar jeneral dalam [[Sukarelawan Amerika Syarikat|Sukarelawan A.S.]] (April 1865) pada umur 25. Pada akhir [[Kempen Appomattox]], di mana beliau dan pasukan beliau memainkan peranan penting, Custer telah hadir semasa [[Penyerahan (tentera)|penyerahan diri]] [[Pegawai Jeneral dari Tentera Konfederasi Amerika Syarikat|Jeneral]] [[Robert E. Lee]] kepada [[Ulysses S. Grant|Jeneral Ulysses S. Grant]] pada 9 April, 1865.
 
Selepas Perang Saudara, Custer kekal memegang pangkat sebagai mejar jeneral di dalam pasukan Sukarelawan A.S sehingga mereka dikerah semula pada Februari 1866. Beliau diundurkan ke pangkat kekal sebagai seorang kapten dan telah dilantik sebagai [[leftenanLeftenan kolonelKolonel]] dalam [[Rejimen Kavalri ke-7]] A.S pada bulan Julai 1866. Beliau menuju ke barat pada tahun 1867 untuk berjuang di dalam Perang Indian Amerika. Pada 25 Jun, 1876, semasa mengetuai pasukan beliau di dalam [[Pertempuran Little Bighorn]] di [[Montana]] menentang pasukan sekutu puak-puak asli Amerika, beliau dan kesemua anggota beliau termasuk dua adik beliau telah terbunuh. Pertempuran ini dikenali dalam sejarah Amerika sebagai ''"Custer's Last Stand"''. Custer dan rejimen beliau telah kalah teruk di Little Bighorn yang mana telah menenggelamkan kejaayaan beliau yang terdahulu.
 
==Rujukan==