Skizofrenia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
CyberTPBOT (bincang | sumb.)
k clean up, replaced: masaalah → masalah (6) menggunakan AWB
Baris 5:
 
<!--Para2: Diagnosis and suspected causes-->
[[Diagnosis]] berasaskan pengalaman yang dilapurkan sendiri oleh pesakit, bersama tanda-tanda yang dilapurkan oleh pakar psikiatri atau sebarang pegawai perubatan terlatih seperti doktor dalam [[psikologi]]. Tidak terdapat ujian [[biologi]] objektif bagi skizofrenia, walaupun kajian mencadangkan [[genetik]] dan [[biokimia]] adalah faktor penyumbang utama. Penyelidikan kini dalam perkembangan masaalahmasalah ini sering kali menumpukan kepada peranan [[neurobiologi]], walaupun punca organik yang jelas dan boleh dikenal pasti masih belum dijumpai. Dengan ketiadaan ujian makmal objektif untuk mengesahkan diagnosis, terdapat persoalan mengenai status skizofrenia sebagai satu penyakit rasmi.
 
<!--Para3: Tricky etymology and misconceptions-->
Istilah ''"skizofrenia"'' diterjemah secara kasar sebagai "fikiran berkecai," dan berasal dari [[bahasa Yunani]] σχίζω (''schizo'', "memecahkan" atau "membahagikan") dan φρ?ν (''phr?n'', "[[minda]]"). Walaupun etymologinya, skizofrenia bukannya sama dengan [[masaalahmasalah identiti berpisah|masaalahmasalah identiti berpisah (''dissociative identity disorder'')]], atau juga dikenali sebagai masaalahmasalah personaliti pelbagai (''multiple personality disorder'') atau "personaliti terpisah - split personality"; dalam [[popular culture]] keduanya sering kali dikelirukan. Walaupun skizofrenia seringkali mendorong kepada disfungsi (''dysfunction'') masyarakat atau pekerjaan, tidak terdapat kaitan penyakit ini dengan kecenderungan kelakuan agresif.
 
== Gambaran keseluruhan ==
Skizofrenia sering kali digambarkan sebagai simptom 'positif' dan 'negatif'. 'Simptom positif' adalah simptom yang tidak ada dalam diri individu normal, tetapi terdapat dalam diri individu yang menghidapi skizofrenia. Antara simptom 'positif' termasuk delusi, halusinasi, gangguan pemikiran (thought disorder) dan lain-lain. Hanya pesakit skizofrenia sahaja yang akan mengalami perkara sebegini. Simptom negatif pula adalah simptom yang sepatutnya ada dalam diri individu normal tetapi tidak ada dalam diri pesakit skizofrenia. Antara contoh bagi simptom negatif ialah kelembapan aktiviti kognitif, tidak bermotivasi, kesukaran dalam bertutur dan lain-lain. Sesetengah model skizofrenia termasuk [[kecacatan pemikiran rasmi]] (''formal thought disorder'') dan kesukaran merancang dalam kumpulan ketiga, "sindrom bersepah (''disorganization syndrome'')."
 
Tambahan lagi, mungkin terdapat kehadiran [[defisit neurokognitif]] (''neurocognitive deficit''). Ini mungkin dalam bentuk fungsi psychologi yang kurang atau cacat seperti [[ingatan]], [[perhatian]], [[menyelesaikan masaalahmasalah]], [[fungsi eksekutif]] (''executive function'')]] atau [[kognisi sosial]] (''social cognition'').
 
Permulaan skizofrenia biasanya berlaku pada lewat remaja atau awal dewasa, dengan kaum lelaki cenderung menunjukkan simptom lebih awal berbanding kaum wanita.
 
Ahli Psychiatris [[Emil Kraepelin]] merupakan orang pertama membezakan antara apa yang diistilahkan olehnya sebagai '''dementia praecox''' ("dementia pramatang") dan penyakit psykhotik lain. Pada tahun [[1911]], ''"dementia praecox"'' dinamakan semula sebagai "skizofrenia" oleh pakar psikiatri [[Eugen Bleuler]], yang mendapati istilah Kraepelin sebagai mengelirukan, kerana masaalahmasalah bukannya satu bentuk nyanyuk (''[[demensia|dementia]]''), samaada pramatang ataupun tidak.
 
Pendekatan diagnostik kepada skizofrenia telah ditentang, terutamanya oleh pergerakan [[anti-psikiatri]]k, yang mendakwa bahawa mengkelaskan pemikiran atau tabiat khusus sebagai penyakit membenarkan [[kawalan masyarakat]] (''social control'') terhadap mereka yang dianggap tidak diingini oleh masyarakat tetapi tidak melakukan sebarang jenayah.