Jay Biru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
v
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 14:17, 25 April 2020

Jay Biru (Cyanocitta cristata) adalah sejenis burung passerine dari famili Corvidae. Ia berasal daripada Amerika Utara. Ia tinggal di kebanyakan kawasan timur dan tengah Amerika Syarikat, bagaimanapun populasi di barat mungkin bermigrasi. Populasi residen juga boleh ditemui di Newfoundland, Kanada, sementara populasi pembiakkan boleh ditemui di seluruh selatan Kanada. Ia membiak di kedua-dua hutan deciduous dan coniferous, dan biasa ditemui di kawasan kediaman. Warna bulunya didominasi oleh warna biru dengan putih di bahagian dada dan bawahnya, berjambul biru; kolar berbentuk-U berwarna hitam di sekeliling leher dan satu garis hitam di belakang jambulnya. Kedua-dua burung jantan dan betina mempunyai saiz dan warna bulu yang sama. Warna bulunya tidak berubah sepanjang tahun. Empat subspesies Jay Biru telah dikenal pasti setakat ini.

Jay Biru
Di Taman Provinsi Algonquin, Kanada
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Keluarga: Corvidae
Genus: Cyanocitta
Spesies:
C. cristata
Nama binomial
Cyanocitta cristata
Subspesies

4 sspp., lihat teks

Taburan global
     Kawasan membiak     Populasi sepanjang tahun     Kawasan musim sejukLihat juga teks untuk julat pengembangan terkini.
Sinonim

Corvus cristatus Linnaeus, 1758

Subspesies

Four subspecies are generally accepted, though the variation within this species is rather subtle and essentially clinal. No firm boundaries can be drawn between the inland subspecies. The ranges of the coastal races are better delimited.[2]

Image Subspecies Common Name Description Distribution
  Cyanocitta cristata bromia Northern blue jay The largest subspecies, with fairly dull plumage. Blue is rather pale. Canada and northern United States.
  Cyanocitta cristata cristata Coastal blue jay Mid-sized and vivid blue. Coastal USA from North Carolina to Texas, except southern Florida
  Cyanocitta cristata cyanotephra Interior blue jay Mid-sized, quite dark blue on mantle contrasting cleanly with very white underside. Inland USA, intergrading with C. c. bromia to the north.
  Cyanocitta cristata semplei Florida blue jay The smallest subspecies, much like C. c. bromia in color. Southern Florida.


Rujukan

  1. ^ BirdLife International (2012). "Cyanocitta cristata". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2012. Dicapai pada November 26, 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Madge, Steve; Burn, Hilary (1994). Crows and jays: a guide to the crows, jays and magpies of the world. London: A&C Black. ISBN 978-0-7136-3999-5.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CLO" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Frysinger" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "George2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "henninger1906" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Jones" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "nero1991" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "oiseauxnet2008" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Rhymer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut

Pautan luar

Templat:Commons+cat

Templat:Corvidae