Cromok: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Info
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 29:
'''Cromok''' merupakan sebuah kumpulan rock metal Inggeris Malaysia yang ditubuhkan pada 1986 (pra-Cromok) sebagaikan memenuhi masa lapang dengan Nik Ramzee dan Che Adnan sebagai ahli awal dan apabila Miji dan Mat Puck menyertai mereka, mereka menjadi lebih serius lalu menamakan kumpulan mereka Cromok pada 1987<ref>[http://www.majalahkarisma.com/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=446:cromok-akhirnya-melakukan-reunion&catid=1:latest-news Cromok Akhirnya Melakukan Reunion?]</ref>. Mereka adalah terdiri dari empat orang pelajar Malaysia yang menuntut di University of Wollongong di Sydney, Australia. Ahlinya terdiri daripada Sam (Vocalist+Bassist), Din (Vocalist+Guitarist), Karl (Guitarist) dan Miji (Drummer). Sam merupakan bekas pelajar [[Sekolah Menengah Sains Johor]].
 
Din (guitarist/vocalist- dari Tumpat Kelantan) pulang lebih awal ke malaysia tahun 1991. Manakala Sam (Johor)Miji (KelantanTerengganu) dan Karl (Negeri 9Kelantan) kembali ke tanahair tahun 1992. Cromok menerbitkan self-released debut demo tape pertama mereka ''[[Image of Purity]]'' di Australia yang dirakamkan tahun 1990 . Demo tape tersebut telah dihantar kepada Valentine Sound Productions VSP Malaysia dan menarik minat VSP untuk memasarkan album tersebut. Versi Remastered Image of Purity diedarkan di Malaysia pada 1991 walaupun Cromok masih berada di Australia ketika itu. Walaupun peminat muzik tanah air masih janggal dengan lahirnya sebuah band thrash metal, album tersebut mendapat sambutan menggalakan sehingga terjual lebih 70,000 unit. Selain 'Journey' dan ' Misty' , lagu 'Metallurgical' yang mengabungkan intro lagu tradisional 'Ulek Mayang' menjadi lagu paling menarik dan digilai peminat ketika itu. Setelah 30 tahun berlalu, album Image of Purity sehingga kini masih didengari oleh peminat muzik thrash metal.
 
Satu perkara yang menjadi persoalan sehingga kini ialah walaupun Din telah berada di tanahair , mengapa beliau tidak turut serta bersama ahli-ahli Cromok dalam proses rakaman studio album Forever In Time pada 1993. Din Cromok (D'cromok) meninggal dunia pada 1997 akibat demam malaria.<ref>[http://www.hmetro.com.my/articles/Cromokbersatudipentas/Article/ Cromok bersatu di pentas.]</ref>Din sempat menerbitkan album solo beliau sendiri D'cromok 7 Years 7 Days PART I dan 7 Years 7 Days PART II