Surah Al-Ahzab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k menambah Kategori:Surah (HotCat)
Jufert (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
{{Islam}}
'''Surah Al-Ahzab''' '''(سورة الأحزاب)''' adalah surah ke-33 dalam [[Alal-Quran]] (kitab suci agama [[Islam]]). Terdiri atas 73 ayat, surah ini termasuk golongan surah-surah [[Madaniyah]], diturunkan sesudah [[Surah Ali 'Imran]]. Dinamai Al-Ahzab yang bererti golongan-golongan yang bersekutu kerana dalam surah ini terdapat beberapa ayat, iaitu ayat 9 sampai dengan ayat 27 yang berhubungan dengan peperangan '''Al Ahzab''', iaitu peperangan yang dilancarkan oleh orang-orang [[Yahudi]] yang bersekutu dengan kaum [[munafik]] serta orang-orang [[musyrik]] terhadap orang-orang [[mukmin]] di [[Madinah]].
 
== Isi kandungan ==
# Keimanan: Cukuplah [[Allah]] sahaja sebagai Pelindung; takdir Allah tidak dapat ditolak; Nabi [[Muhammad]] SAW adalah contoh dan teladan yang baik; Nabi Muhammad SAW adalah rasul dan [[nabi]] yang terakhir; hanya Allah saja yang mengetahui bila terjadinya [[kiamat]].
# Hukum-hukum: Hukum [[zhiharzihar]]; kedudukan anak angkat; dasar waris mewarisi dalam Islam ialah hubungan nasab (pertalian darah); tidak ada [[iddah]] bagi perempuan yang ditalak sebelum dicampuri; hukum-hukum khusus mengenai perkawinan Nabi dan kewajiban isteri-isterinya; larangan menyakiti hati Nabi.
# Kisah-kisah: Perang Ahzab (Khandaq); kisah Zainab binti Jahsy dengan Zaid; memerangi Bani Quraizhah.
# Dan lain-lain: Penyesalan orang-orang kafir di akhirat karena mereka mengingkari Allah dan Rasul-Nya; sifat-sifat orang munafik.<br />