Surah Fussilat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k menambah Kategori:Surah (HotCat)
Jufert (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
{{Islam}}
 
'''Surah Fussilat''' adalah suratsurah ke-41 dalam [[Al al-Quran]] (kitab suci agama [[Islam]]). Surah ini terdiri atas 54 ayat dan termasuk golongan surat-suratsurah [[Makkiyyah]]. SuratSurah yang diturunkan sesudah [[Surah Al-Mu’min]] ini dinamai "''Fushshilat''" (yang dijelaskan) diambil dari perkataan ''Fushshilat'' yang terdapat pada permulaan suratsurah ini .
 
== Isi Kandungan ==
# Keimanan: Al -Quran dan sikap orang-orang [[musyrik]] terhadapnya; kejadian-kejadian langit dan bumi dan apa yang ada pada keduanya membuktikan adanya [[Allah]]; semua yang terjadi dalam alam semesta tidak lepas dari pengetahuan Allah.
# Lain-lain: Hikmah diciptakannya gunung-gunung; anggota tubuh tiap-tiap orang menjadi saksi terhadap dirinya pada hari kiamat; azab yang ditimpakan kepada kaum Aad dan Tsamud; permohonan orang-orang [[kafir]] agar dikembalikan ke dunia untuk mengerjakan amal-amal saleh; berita gembira dari [[malaikat]] kepada orang-orang yang beriman; anjuran menghadapi orang-orang kafir secara baik-baik; ancaman terhadap orang-orang yang mengingkari ke-Esaankeesaan Allah; sifat-sifat Al Quranul Karim; manusia dan wataknya.
 
== Rujukan ==