Pulau Tioman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MrPutra02 (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Polar (bincang | sumb.)
Perkataan "ianya" tidak boleh digunakan kerana kedua-dua "ia" dan 'nya" kata ganti nama diri ketiga dan tidak boleh digabungkan.
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 80:
[[File:Nieuhof-Ambassade-vers-la-Chine-1665 0737.tif|thumb|"Paulo Tymon", Nieuhof: Ambassade vers la Chine, 1665]]
 
'''Pulau Tioman''' merupakan sebuah [[pulau]] di [[Rompin, Pahang|Rompin]], [[Pahang]], [[Malaysia]]. IanyaIa terkenal dikalangan peminat sukan menyelam. Pulau Tioman memiliki keluasan 39 km panjang dan 12 km lebar. Bentuk Pulau Tioman dari udara seperti seketul paha [[ayam]]. 70 km dari [[Mersing]], [[Johor]]. [[Mersing]] ialah [[jeti]] yang paling popular di kalangan pelancong. 36 batu nautika dari jeti [[Tanjung Gemok]], [[Kuala Rompin]] di [[Pahang]].
 
Pulau Tioman dibuka sepanjang tahun. Pusat peranginan tidak akan ditutup bila hujung tahun. Untuk lebih tepat, Pulau Tioman adalah terletak di negeri Pahang.
 
== Pelancong ==
Jumlah pelancong yang mengunjungi pulau ini pada tahun 1998 ialah 800-1200 orang. Antara pelancong yang mengunjungi pulau ini berasal dari [[Jerman]], [[Perancis]], [[Itali]], [[England]], [[Singapura]] dan lain-lain negara. Dalam setahun, 10,000 - 50,000 pelancong datang ke pulau ini. Pada tahun (2009) anggaran pelancong yang berkunjung ke pulau ini meningkat. Jumlah pelancong yang mengunjungi pulau ini mencecah 30,000 - 50,000 orang sebulan. Kebanyakan pelacong yang datang ke pulau ini berasal dari Eropah. Tempat yang menjadi tumpuan ramai untuk dikunjungi ialah [[Kampung Salang]]. Antara resort popular di Kampung Salang ialah [http://www.salangpusakaresort.my/ Salang Pusaka Resort], [http://www.salangsayangresort.com/ Salang Sayang Resort] & Salang Indah Tioman, kebanyakkankebanyakan resort diusahakan oleh penduduk Kampung Salang sendiri.
 
== Asal-usul nama ==
Baris 133:
Pelancong yang hendak datang ke sini bolehlah menginap di hotel atau di chalet. Antaranya ialah Tioman Island Resort.
 
Di Pulau Tioman terdapat sistem tadahan air hujan semulajadi dimana di gunakan di beberapa buah kg di sana. KebanyakkanKebanyakan rumah menggunakan air bukit untuk kegunaan harian. erdapat juga beberapa batang anak sungai.
 
== Badan Bukan Kerajaan ==
Baris 139:
Projek Pemuliharaaan Penyu Pantai Juara atau dikenali sebagai ''[[Juara Turtle Project]]''.<br/>
Projek Pemuliharaaan Penyu Pantai Juara merupakan salah satu inisiatif sukarelawan penyu laut dan pemuliharaan alam sekitar untuk mendidik penduduk tempatan dan juga memelihara semula penyu yang hampir pupus di kawasaan berkenaan.<br/>
IanyaIa kerupakan hasil kerja sama dengan warga dari pelbagai pelusuk dunia dan rakyat tempatan.
 
==Cuaca==