Daerah di Jepun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Bot: perubahan kosmetik
Polar (bincang | sumb.)
Perkataan "ianya" tidak boleh digunakan kerana kedua-dua "ia" dan 'nya" kata ganti nama diri ketiga dan tidak boleh digabungkan.
Teg: Suntingan sumber 2017
 
Baris 4:
Daerah merupakan unit pentadbiran yang kerap kali digunakan di Jepun semasa tahun 1878 hingga 1921 dan secara kasar dikatakan bersamaan dengan [[kaunti]] (kawasan) yang ada di [[Amerika Syarikat]]. Sehingga tahun 2008, bandar-bandar di Jepun adalah dibawah kuasa [[wilayah jepun|wilayah]] dan tidak lagi perlu bergantung kepada [[dearah jepun|daerah]]. [[pekan jepun|Pekan]] dan [[kampong jepun|kampong]] di Jepun adalah dibawah daerah dan tidak mempunyai sedikit pun kuasa pentadbiran keatas pekan dan kampung. Masyarakat Jepun menggunakan [[Sistem Alamat Jepun]] berdasarkan daerah dan ini juga bagi memudahkan mengesan kawasan geografi dan pungutan yang boleh dibuat di pekan dan kampung terdekat.
 
Daerah pada asalnya dikenali sebagai ‘’kōri’’ dan mempunyai kaitan dengan zaman dahulu kala. Walaupun [[Nihon Shoki]] menyatakan ianyaia ditubuhkan semasa [[Kebangkitan Taika]], ‘’kōri’’ pada asalnya ditulis seperti 評 sehinggalah Penal Taihō dan Kod Sivil menjelaskan bahawa ianyaia seperti 郡. Dibawah Penal Taihō dan Kod Sivil, unit pentadbiran (国 kuni) adalah diatas daerah manakala kampung (里; sato or 郷; sato) pula dibawahnya.
 
== Kes-kes yang mengelirukan di Hokkaidō ==