Perbezaan antara semakan "Surah Al-Baiyinah"

144 bait ditambah ,  1 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
k (menambah Kategori:Surah (HotCat))
 
{{Islam}}
 
'''Surah Al-Baiyinah''' '''(سورة البينة)''' adalah surah ke-98 dalam Al[[al Quran]]. SuratSurah Al Bayyinah terdiri atas 8 ayat, termasuk golongan surat-suratsurah [[Madaniyah]], diturunkan sesudah [[Surah At-Talaq]]. Dinamai Al Baiyinah (bukti yang nyata) diambil dari perkataan Al Baiyinah yang terdapat pada ayat pertama surat ini.
 
== Isi Kandungan ==
Pernyataan dari ahli Kitab dan orang-orang musyrik bahawa mereka akan tetap dalam agamanya masing-masing sampai datang nabi yang telah dijanjikan oleh Tuhan.
 
Setelah Nabi Muhammad s.a.w.SAW datang, mereka terpecahberpecah belah, ada yang beriman dan ada yang tidak, padahal Nabi yang datang itu sifat-sifatnya sesuai dengan sifat-sifat yang mereka kenal pada kitab-kitab mereka dan membawa ajaran yang benar yaitu ikhlas dalam beribadah, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat.
 
Dalam surat ini Allah menerangkan bahawa ajaran Muhammad s.a.w.SAW adalah ajaran yang benar dan agama yang dibawanya adalah agama yang lurus yang mencakup ajaran utama yang dibawa nabi-nabi yang dahulu.
 
== Hubungan Surah Al-Baiyinah dengan Surah Al-Zalzalah ==
 
لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ
[98.1] Orang-orang yang kafir yaknidari ahliAhli kitabKitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik (mengatakan bahawa mereka), tidak akan meninggalkanterlepas (agamanyadari kepercayaan dan amalan masing-masing) sebelumsehingga datang kepada mereka bukti yang jelas nyata, -
 
رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً
98.2] (iaitu)Iaitu seorang Rasul dari Allah (Muhammad) yang membacakan lemnbaran(kepada yangmereka) disucikanLembaran-lembaran (Al-Quran) Suci,
 
فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ
[98.3] Terkandung di dalamnya terdapatpelajaran-pelajaran (isi)dan kitabhukum-kitabhukum yang lurusbenar.
 
وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ
[98.4] Dan tidaklah berpecah belah orang-orang yang(Yahudi didatangkandan Nasrani) yang Aldiberi Kitab (kepadaTaurat merekadan Injil) itu, tidak berpecah-belah melainkan sesudahsetelah datang kepada mereka bukti yang jelas nyata.
وَمَا أُمِرُوا إِلا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
[98.5] PadahalPada hal mereka tidak disuruhdiperintahkan kecualimelainkan supaya menyembah Allah dengan memurnikanmengikhlaskan ketaatanibadat kepada-NyakepadaNya, dalamlagi (menjalankan)tetap agamateguh dengandi lurus,atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan salatsembahyang danserta menunaikanmemberi zakat;. danDan yang demikian itulah agamaAgama yang lurusbenar.
 
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ
[98.6] Sesungguhnya orang-orang yang kafir yaknidari ahliAhli Kitab dan orang-orang musyrik (itu akan masuk)ditempatkan kedi dalam neraka Jahanam;Jahannam, merekakekallah kekalmereka di dalamnya. Mereka itu adalahitulah seburuksejahat-burukjahat makhluk.
 
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ
[98.7] SesungguhnyaSeungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakanberamal amal salehsoleh, mereka itu adalahitulah sebaik-baik makhluk.
 
جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ
[98.8] Balasan mereka di sisi Tuhan merekaTuhannya ialah surgasyurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya sungai-beberapa sungai; kekallah mereka kekal di dalamnya selama-lamanya.; Allah ridareda terhadapakan mereka dan merekamerekapun punreda rida(serta kepada-Nyabersyukur) akan nikmat pemberianNya. YangBalasan yang demikian itu adalah (balasan) bagiuntuk orang-orang yang takut kepada(melanggar perintah) Tuhannya.
 
== Pautan Luar ==
24,303

suntingan