Nisan kerek: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Nisan ke Nisan (makanan)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:YosriNisan2.jpg|thumb|right|Nisan yang dibungkus dijual secara berkerat. Satu keratan dipanggil satu kerek]]'''Nisan''' merujuk kepada manisan yang dihasilkan dari mayang [[pokok Kelapa]].<ref>[http://www.visit-terengganu.net/manisan-terengganu/ Manisan Terengganu.]</ref> Ia juga disebut sebagai nis`san atau nis`san kerek. Kerek merujuk kepada gelung mengkuang yang menjadi pemegang manisan tersebut. Ia digunakan bagi menghasilkan pelbagai kuih, juga cokelat. Cokelat yang dihasilkan dari nisan dikenali sebagai [[cokelat nisan]].
''Nisan'' juga merujuk kepada [[batu nisan]].
Lihat juga; [[Nisan(Kalender Yahudi)]]
 
[[Imej:YosriNisan2.jpg|thumb|right|Nisan yang dibungkus dijual secara berkerat. Satu keratan dipanggil satu kerek]]
 
'''Nisan''' merujuk kepada manisan yang dihasilkan dari mayang [[pokok Kelapa]].<ref>[http://www.visit-terengganu.net/manisan-terengganu/ Manisan Terengganu.]</ref> Ia juga disebut sebagai nis`san atau nis`san kerek. Kerek merujuk kepada gelung mengkuang yang menjadi pemegang manisan tersebut. Ia digunakan bagi menghasilkan pelbagai kuih, juga cokelat. Cokelat yang dihasilkan dari nisan dikenali sebagai [[cokelat nisan]].
 
Di Terengganu, perusahaan membuat manisan ini banyak terdapat di [[kampung Batangan]]<ref>[http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/terengganu/sedia-6-000-nisan-kerek-sehari-1.717586 Sedia 6,000 nisan kerek sehari]</ref> dan [[Kampung Jenang]]<ref>[https://www.hmetro.com.my/node/79191 Cara lama dimensi baru]</ref> yang terletak di dalam daerah [[Marang]]. Kebanyakan proses membuatnya adalah masih bersifat tradisional dan diusahakan secara berkeluarga. Beberapa perusahaan manisan di kampung ini mendapat sokongan daripada Yayasan Pembangunan Ushawan Terengganu yang banyak membantu mereka yang berminat didalam Industri Kecil dan Sederhana. Setiap keluarga biasanya mempunyai seorang penyadat atau mereka yang arif dalam soal memanjat pokok kelapa untuk menarah mayang dan mengumpulkan rembesan mayang yang boleh digunakan bagi menghasilkan air tuak, atau dimasak sehingga menjadi pekat untuk penghasilan nisan. Ia kemudian akan dituang kedalam gelung bulat yang dikenali sebagai '''keret''' dan dibiarkan menjadi keras. Nisan ini kemudian akan dibungkus untuk dijual.