Ibu Mertua-ku: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Noor cahaya (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
→‎Ringkasan: Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 55:
Kassim Selamat dan Sabariah berpindah dari Singapura ke Pulau Pinang untuk memulakan hidup baru. Apabila Sabariah mengandung, Nyonya Mansoor datang ke Pulau Pinang untuk membawa Sabariah pulang ke [[Singapura]] kerana tidak sanggup melihat penderitaan anaknya yang hidup serba kekurangan kerana Kassim Selamat kini bekerja sebagai buruh kasar. Setelah Sabariah melahirkan anak, Nyonya Mansoor menghantar telegram palsu kepada Kassim Selamat menyatakan yang Sabariah telah meninggal dunia.
 
Kerana terlalu sedih, Kassim Selamat menangis siang dan malam sehingga matanya tidak dapat lagi melihat dan akhirnya menjadi buta tetapi diselamatkan oleh seorang perempuan. Seorang lelaki bernama [[Ahmad Nisfu|Mamak Maidin]] membantu Kassim Selamat kembali menjadi pemuzik dan mereka mengadakan pentujukan di merata tempat. Sementara itu, Nyonya Mansoor juga memberitahu Sabariah bahawa Kassim Selamat mendapattidak kemalanganpernah membalas surat surat yang dikirimkan oleh Sabariah. Nyonya Mansoor akhirnya mencadangkan untuk Sabariah memohon fasakh kerana konon nya Kassim Selamat tidak pernah mengambil tahu keadaan Sabariah dan meninggalanak duniamereka. AkhirnyaKemudian Sabariah bersetuju dinikahkan dengan Doktor Ismadi seperti yang sudah lama dihajati Nyonya Mansoor. Semasa Kassim Selamat mengadakan pertunjukan di [[Singapura]], Sabariah bertemu semula dengan Kassim Selamat dan meminta pertolongan suaminya Doktor Ismadi untuk memulihkan penglihatan Kassim Selamat.
 
Ketika mula mula dapat melihat, Kassim Selamat menyangkakan isteri Doktor Ismadi hanyalah pelanduk dua serupa kerana rupa mereka saling tak tumpah. Namun setelah Kassim Selamat memaksa Nyona Mansoor memberitahu perkara sebenar, Kassim Selamat sangat kecewa dan bertindak membuta kan matanya sendiri kerana tidak mahu terhutang budi dengan Doktor Ismadi.
 
Sabariah yang tersedar dengan apa yang terjadi sangat menyesali dan memohon maaf kepada Kassim Selamat. Namun sudah terlambat kerana Kassim Selamat sudah pun buta dan meminta Chombi untuk membawanya pulang ke Pulau Pinang.
 
==Runut bunyi==