Philip Pullman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
 
== Biografi ringkas==
=== Awal hidup dan pendidikan===
Pullman dilahirkan di [[Norwich]] kepada [[Alfred Outram]], [[juruterbang]] [[Tentera Udara Diraja British|RAF]], dan [[Audrey Evelyn Merrified]]. Keluarganya pindah-randah mengikut kerja ayahnya, termasuksampai kesejauuh [[Rhodesia Selatan]] (kini [[Zimbabwe]]), di mana beliau menghabiskan masanya di sekolah. Ayahnya terkorban dalam sebuah [[nahas kapal terbang]] pada tahun [[1953]] ketika PullmanPhilip berumur tujuh tahun. Ibunya berkahwin semula dan melalui perpindahan ke [[Australia]] datangnya penemuan Pullman terhadap buku-[[buku komik]] (termasuk [[Superman]] dan [[Batman]]), perantara yang didukungnya secara berterusan. Pada tahun [[1957]], beliau menyertai Sekolah [[Ysgol Ardudwy]] yang terletak di bandar [[Harlech]], [[Gwynedd]] dan menghabiskan masanya di [[Norfolk]] bersama-sama datuknya, seorang [[paderi]]. Pada sekitar masa ini, Pullman menemukan [[Paradise Lost]], sebuah novel oleh [[John Milton]], yang kemudian menjadi pengaruh utama untuksemasa triloginya,mengkaryakan trilogi ''[[Bahan-bahan Tersembunyinya]]'' (''His Dark Materials]]'') terkenalnya.
 
Pada tahun [[1963]], Pullman menyertai [[Kolej Exeter, Oxford]] dan menerima ijazah [[Sarjana Muda Sastera]] (BA) Kelas Ketiga pada tahun [[1968]]. Dalam sebuah [[wawancara]] dengan majalah ''Pelajar Oxford Student'', beliau mengatakan bahawa beliau "tidak gemar akan kursus [[bahasa Inggeris]]" dan menambah: "Saya berpendapat bahawa saya mencapai keputusan yang baik sehingga saya mendapat ijazah kelas ketiga dan kemudian menyedari bahawa prestasi saya tidak baik &mdash; tahun itu merupakan tahun yang kolej menghentikan pemberian ijazah kelas keempat, kalau tidak saya akan mendapatkannya juga". <ref>http://www.oxfordstudent.com/tt2006wk7/Features/growing_pains</ref> Beliau menemukan ilustrasi-[[ilustrasi|ilustrasi-ilustrasi]] [[William Blake]] pada sekitar tahun [[1970]] yang kemudian juga amat mempengaruhinya.
 
=== Kerjaya penulisan dan pengajaran ===
Pullman berkahwin dengan Judith Speller pada tahun [[1970]] dan mula mengajar [[kanak-kanak]] dan menulis [[drama]] sekolah. Karya pertama yang diterbitkannya ialah ''[[Ribut Berhantu]]'' (''The Haunted Storm'') yang menjadi pemenang bersama "Anugerah Penulis Muda Perpustakaan Inggeris Baru" pada tahun [[1972]]. Bagaimanapun, beliau enggan membincangkannya. ''Galatea'', [[Khayalan|fiksyencereka khayalan]]fantasi [[dewasa]], diterbitkan pada tahun [[1978]] tetapi drama-drama sekolah adalah yang mengilhami novel ''Count Karlstein'', buku kanak-kanaknya yang pertama, yang diterbitkan pada tahun [[1978]]. PullmanBeliau menghentikan kerja pengajarannya pada sekitar masa penerbitan ''Batu Delima di dalam Asap'' (''[[The Ruby in the Smoke]]''), buku kanak-kanaknya yang kedua yang diterbitkan pada tahun [[1986]]. Latar buku ini yang berdasarkan [[Zaman Victoria]] membayangkan minat Pullman terhadap zaman itu.
 
PullmanBeliau menjadi [[pensyarah]] sambilan di [[Kolej Westminster, Oxford]] antara tahun-tahun [[1988]]-[[1996]], serta meneruskan penulisan cerita kanak-kanaknya. Beliau memulakan penulisan ''[[Bahan-bahan Tersembunyinya]]'' (''His Dark Materials'') pada sekitar tahun [[1993]]. "Cahaya-cahaya Utara (diterbitkan sebagai ''Kompas Keemasan'' (''The Golden Compass'') di [[Amerika Syarikat]]) diterbitkan pada tahun [[1996]] dan memenanginya [[Pingat Carnegie]], salah satu anugerah fiksyen kanak-kanak British yang paling berprestij, serta juga [[Anugerah Fiksyen Kanak-kanak Guardian]].
 
Pullman menulis sepenuh masa sejak dari tahun [[1996]], tetapi masih meneruskan penyampaian syarahannya dan kekadang juga menulis untuk [[akhbar]] ''[[The Guardian]]''. Beliau dianugerahkan [[Golongan Empayar British]] (CBE) dalam senarai Penerima Anugerah Tahun Baru pada tahun [[2004]]. Pullman juga mula memberikan [[syarahan]] tentang [[bahasa Inggeris]] dalam sebuah [[seminar]] di [[alma mater]]nya, [[Kolej Exeter, Oxford]], pada tahun [[2004]]. <ref>[http://www.uce.ac.uk/web2/releases04/3476.html Laman web ''UCE'']</ref><ref>[http://www.exeter.ox.ac.uk/admissions/undergrad/life/ Lama web ''Exeter'']</ref> Beliau kini mengerjakan ''Buku tentang Habuk'' (''[[The Book of Dust]]''), susulaniaitu suatu kepadanovel susulan trilogi ''Bahan-bahanHis Dark TersembunyinyaMaterials''.
 
== ''His Dark Materials'' ==
{{See also|His Dark Materials}}
''His Dark Materials'' terdiri daripada:
* ''[[Northern Lights]]'' (Cahaya Utara) yang berjudul ''The Golden Compass'' (Kompas Keemasan) di [[Amerika Utara]];
Baris 46 ⟶ 49:
Pullman ialah Penyokong Unggul [[Persatuan Penyokong Humanisme British]] dan Ahli Bersekutu Kehormat [[Persatuan Sekular Nasional]].
 
Siri ''[[His Dark Materials]]''nya telah menjadi inti perbalahan, khususnya di kalangan sesetengah kumpulan [[Kristian]], termasuk juga [[Peter Hitchens]], yang mendakwa bahawa beliau sedang mengejar agenda anti-Kristian secara aktif. <ref>{{cite web|url=http://home.wlv.ac.uk/~bu1895/hitchens.htm|title='Inilah penulis yang paling berbahaya di Britain'|accessdate=2006-09-21|author=Hitchens, Peter|format=Mel rencana Ahadpublisher=The Mail on Sunday}}</ref> Para penyokong pandangan ini memetik rencana-rencana kritisnya terhadap siri ''[[Babad Narnia]]'' yang ditulis oleh [[C. S. Lewis]] (yang Pullman mengutuk sebagai [[propaganda]] keagamaan), serta penggambarannya terhadap "Gereja" dalam ''Bahan-bahanHis TersembunyinyaDark Materials'' yang biasanya bersifat negatif .
 
Kedua-dua siri itu mempunyai setakat persamaan, iaitu kedua-duanya menonjolkan [[kanak-kanak]] menghadapi pilihan moral dewasa, dan terdiri daripada [[dongeng teladan]], [[alegori]] keagamaan, dunia[[Alam selari|alam-duniaalam selari]], dan kebimbangan terhadap nasib muktamad kedua-dua dunia tersebut. ''[[The Lion, the Witch and the Wardrobe]]''), buku pertama dalam siri ''Narnia'' karya Lewis dimula kandengan seorang budak perempuan menyembunyikan diri di dalam almari pakaian. Permulaan ini adalah serupa dengan buku ''Cahaya-cahaya Utara'' (''Northern Lights'' yang diterbitkan sebagai ''Kompas Keemasan'' di [[Amerika Syarikat]]), buku pertama dalam siri ''Bahan-bahanHis Dark TersembunyinyaMaterials''. Kritikan Pullman terhadap buku-buku Narnia dikongsi oleh sesetengah pengulas liberal seperti [[Polly Toynbee]]. <ref>{{cite news|url=http://www.guardian.co.uk/religion/Story/0,2763,1657759,00.html|title='Narnia mewakili setiap perkara yang paling dibenci tentang agama'|accessdate=2006-09-21|author=Toynbee, Polly|format=Guardian article|publisher=[http://www.guardian.co.uk/ The Guardian]}}</ref>
 
Sesetengah orang termasuk Hitchens sekali lagi, memperlihatkan ''[[Bahan-bahanHis Tersembunyinya]]Dark Materials'' sebagai suatu pematahan terhadap siri C. S. Lewis. <ref>{{cite news|url=http://www.lewrockwell.com/spectator/spec11.html|title= Dibuat kerana benci|accessdate=2006-09-21|author=Hitchens, Peter|format=Rencana Spectator |publisher=[http://www.spectator.co.uk/ Laman web ''Spectator'']}}</ref> Pullman juga mengkritik cara Lewis tidak merangkumi watak Susan dalam adegan-adegan '[[syurga]]' yang akhir dalam novel ''[[Pertempuran Terakhir]]'' (''The Last Battle''), dan mengatakan bahawa Susan telah ditolak kerana sifat keduniaannya yang semakin berkembang. <ref>{{cite news|url=http://www.crlamppost.org/darkside.htm|title=Sebelah Narnia Tersembunyi|date=[[1 Oktober]] [[1998]]|accessdate=2007-01-30|author=Pullman, Phillip|publisher=[http://www.guardian.co.uk/ The Guardian], diarkibkan dalam Laman web ''Cumberland River Lamp Post''}}</ref> Peminat-peminat Lewis mendebatkan bahawa Pullman telah menganalisis secara terlalu mendalam tentang perkara ini; Lewis tidak membuat sebarang pernyataan tentang [[takdir]] Susan, dan tidak menghapuskan sebarang kemungkinan tentangnya kemudian menyertai semula kawan-kawannya di syurga, apa lagi mereka telah mati tetapi Susan masih hidup.
 
Bagaimanapun, Pullman telah mendapat sokongan daripada sesetengah orang Kristian yang lain, terutamanya [[Rowan Williams]], [[Ketua Biskop Canterbury]]. Kumpulan-kumpulan dan individu-individu menunjukkan bahawa bidasan Pullman menumpukan perhatian pada kekangan [[Dogma|dogmatisme]] serta penggunaan agama untuk menindas, bukan tentang [[agama Kristian]] pada dirinya. Dr. Williams juga berani mencadangkan bahawa novel ''[[Bahan-bahan Tersembunyinya|His Dark Materials]]'' diajar sebagai sebahagian [[pendidikan agama]] di sekolah. Tambahan pula, para penulis karya yang mengkhususkan dalam penilaian kritis tema-tema keagamaan karya Pullman telah memerihalkan Pullman sebagai pasangan perdebatan yang ramah. <ref>{{cite news|url=http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml;$sessionid$SQEQJ5TJIJO1BQFIQMFSFFOAVCBQ0IV0?xml=/arts/2004/03/17/bodark17.xml&sSheet=/arts/2004/03/18/ixartright.html|title=The Perdebatan ''Bahan-bahan Tersembunyi'': Kehidupan, Tuhan, dan Alam Semesta...|date=[[17 Mac]] [[2004]]|accessdate=2007-04-28|author=Robert Butler |publisher=[http://www.telegraph.co.uk/ The Telegraph]}}</ref>.
<!---
==Screen adaptations==