Jessica Ong Hai Liaw: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 2:
 
==Latar belakang==
Beliau dilahirkan di Alor Setar, Kedah. Jessica memperoleh Sijil Perguruan (Pengajian Bahasa Inggeris) dari [[Institut Perguruan Darulaman]], Jitra, Kedah pada tahun 1999 sebelum melanjutkan pelajaran dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera (Sejarah, Antropologi dan Sosiologi) di [[Universiti Sains Malaysia]] (USM) pada tahun 2001. Pada tahun 2007, beliau dianugerahkan Ijazah Sarjana Bahasa Melayu dari [[Universiti Putra Malaysia]] (UPM) dan turut menjadi pelajar terbaik Sarjana Bahasa Melayu. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajar di peringkat [[Doktor Falsafah]] dalam bidang Bahasa Melayu (Psikolinguistik, Komunikasi dan Linguistik Terapan) di UPM pada tahun 2010.<ref> Pada tahun 2018, Jessica memperoleh Professional Certificate in Logistics and Supply Chain Management. Beberapa anugerah yang diterima ialah Chartered Member oleh The Chartered of Logistics and Transport (CILT). Pada tahun 2020, Jessica dianugerahkan gelaran Technologist (Ts) dalam Bidang Art Design and Creative Multi Media. Beliau turut dianugerahkan Excellence in Leadership (Media Relations and Corporate Communication) pada tahun 2019 dan turut menerima Special Award for Leadership in Marketing Communication pada tahun 2018 oleh The Malaysian Property Press Award.
 
Pada tahun 2018, Jessica memperoleh Professional Certificate in Logistics and Supply Chain Management. Beberapa anugerah yang diterima ialah Chartered Member oleh The Chartered of Logistics and Transport (CILT. Pada tahun 2020, Jessica dianugerahkan gelaran Technologist (Ts) dalam Bidang Art Design and Creative Multi Media. Beliau turut dianugerahkan Excellence in Leadership (Media Relations and Corporate Communication) pada tahun 2019 dan turut menerima Special Award for Leadership in Marketing Communication pada tahun 2018 oleh The Malaysian Property Press Award.
 
[https://www.thestar.com.my/metro/focus/2017/12/02/student-wins-trip-to-oxford-12yearold-receives-inaugural-award-aimed-at-grooming-future-leaders/ Student wins trip to Oxford - The Star, 2 Disember 2017]</ref>
 
Beliau mula bertugas sebagai penyampai berita dan pengacara di RTM dari tahun 2004. Kini, Penyampai Berita Dunia di TV1, RTM. Beliau pernah menjadi juruhebah sambilan di Radio Tiga Alor Setar, Kedah pada tahun 1997.