Seberang Takir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Perkataan "ianya" tidak boleh digunakan kerana kedua-dua "ia" dan 'nya" kata ganti nama diri ketiga dan tidak boleh digabungkan.
Teg: Suntingan sumber 2017
kemaskini
Baris 1:
'''Seberang Takir''' merupakan sebuah pekan yang terletak di [[Terengganu]], [[Malaysia]]. Seberang Takir merupakan sebuah perkampungan nelayan, yang terletak di muara [[Sungai Terengganu]] dan sepanjang pesisir Laut China Selatan.
 
Asalnya Seberang Takir merupakan tanah buangan untuk para pesalah pada zaman kesultanan Terengganu yang terdahulu. Nama "Seberang" diperolehi kerana menyeberangi sungai jika berada di sebelah Shah Bandar (Kuala Terengganu), manakala "Takir" wujud adalah dipercayai tempat ini dijadikan tempat untuk memotong (takir) sama ada tangan mahupun kaki mengikut kesalahan yang dilakukan.{{perlu petikan|date=Mei 2020}} Sekarang kampung ini berkembang pesat dengan kemajuan yang menyeluruh.
 
== Perubahan Daerah ==
Baris 8:
==N 11 Seberang Takir==
DUN Seberang Takir merupakan salah satu kerusi Dewan Undangan Negeri di dalam Parlimen Kuala Nerus. Penyandang bagi kerusi DUN Seberang Takir adalah [[Ahmad Razif Abd Rahman]], Menteri Besar Terengganu. Beliau menewaskan dua calon lain dengan majoriti 1,510 undi<ref>http://www2.pmo.gov.my/election/maklumat.asp?strTahun=2013&strDR=P035&strDUN=N011&strParti=BN</ref>.{{Terengganu}}
 
==Rujukan==
<references responsive/>
 
[[Kategori:Tempat di Terengganu]]