Kerajaan Aru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Naval Scene (bincang | sumb.)
Naval Scene (bincang | sumb.)
Baris 73:
==Masyarakat==
==Agama==
Di dalam Kerajaan Aru, ada tiga agama yang dianut oleh masyarakatnya: [[Islam]], kepercayaan yang dipegang oleh golongan elit kerajaan, keluarga bangsawan dan masyarakat pesisir; Hindu yang dipegang oleh golongan peneroka Tamil; dan pagan animisme asli yang diamalkan oleh penduduk Karo di kawasan pedalaman. Kerajaan Aru pada mulanya dibangun oleh [[Karo|masyarakat Karo]] yang lebih besar, yang berbudaya pagan [[animisme]].<ref name="Muljana-Haru"/> Sistem kepercayaan animisme tradisional Karo disebut ''[[Pemena]]''.
 
Sumber Ming Cina ''Yingya Shenglan'' (1416) menyebutkan bahawa Raja Aru dan rakyatnya telah memeluk agama Islam. Perpindahan masuk Islam kemungkinan besar berlaku lebih awal, iaitu pada akhir abad ke-13. Batu nisan Islam yang ditemui di Kota Rentang mengesahkan bahawa masyarakat Islam telah berakar kuat di kerajaan ini.<ref name="Kompas-Aru"/>
 
Penggalian arkeologi telah menemui serpihan lingam, yang menunjukkan bahawa sebahagian daripada masyarakat Aru, mungkin peneroka [[orang Tamil|Tamil]], menganut agama [[Hindu]].<ref name="Oetomo"/> Pedagang Tamil menetap di kerajaan, membawa pengaruh Hindu bersama mereka, dan mereka kemudian bergabung dengan masyarakat Aru.
 
== Rujukan ==