Maidin Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
baiki kesefehaman
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 22:
Maidin yang dilahirkan di Pokok Keras, [[Bagan Lalang]], [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]] . Beliau mula menceburi bidang seni sejak 1950 bersama kumpulan [[boria]] di kampung. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai tentera (Askar Melayu) bermula ketika peristiwa berdarah 13 Mei sehingga 1976. Pak Tam juga pernah menyertai Bakat RTM dan menjadi juara pada tahun 1978 bersama Pak Hassan Putu Mayong dan Din Kachong. Semenjak itu Maidin mula menempa nama dan sering menjadi pelawak undangan Hiburan Minggu ini kelolaan RTM.
 
Maidin atau mesra dengan panggilan Pak Tam atau Mamu yang dilahirkan di Butterworth, Pulau Pinang pada 1938 memulakan karier sebagai anak seni pada 1950 dengan menganggotai kumpulan boria di kampungnya.
Maidin pernah menggondol anugerah Aktor Pembantu Terbaik menerusi drama [[Pinang Durian]] pada [[Anugerah Skrin 2001]]. Selain berlakon drama, Maidin Ibrahim juga popular menerusi filem [[Hantu Siang]], [[Anak Mami The Movie]][[Nana Tanjung]] [[Mami Jarum]] dan [[sitkom]] [[Salam Pantai Timur]] [[Konduktor Bas]]. Sepanjang kerjayanya, Maidin selalu digandingkan bersama pelawak, Pie dan mereka terkenal dengan 'lawak loghat utara' ketika membuat persembahan bersama.
 
Beliau juga terkenal dengan album hijau kuning yang dicipta oleh Omara pada tahun 1991.Beliau digandingkan bersama [[Piee]] dan [[M.Shariff]].Lagu2 yang dinyanyikan oleh beliau seperti hantu hantu,katil oh katil,jodoh depa,boria skim cepat kaya,muda kembali.Maidin,Piee dan M.Shariff dikenali sebagai The Three Stooge.
Ketika era persembahan pentas popular di seluruh pelosok negara, namanya dikenali menerusi gandingan bersama pelawak Pie dengan gaya lawak dialek utara.
 
Gandingan Maidin dan Pie adalah antara duo komedi pentas paling mantap pernah dilahirkan sebelum kemunculan gabungan pelawak seperti Imuda dan Allahyarham Ahmad Busu, Jozan, Shiro dan Jambu.
 
Pembabitan Allahyarham bukan setakat itu kerana turut aktif membintangi banyak drama dan filem.
 
Maidin pernah menggondol anugerah Aktor Pembantu Terbaik menerusi drama [[Pinang Durian]] pada [[Anugerah Skrin 2001]]. Selain berlakon drama, Maidin Ibrahim juga popular menerusi filem [[Hantu Siang]], [[Anak Mami The Movie]][[Nana Tanjung]] [[Mami Jarum]] dan [[sitkom]] [[Salam Pantai Timur]] [[Bas Konduktor|Konduktor Bas]]. Sepanjang kerjayanya, Maidin selalu digandingkan bersama pelawak, Pie dan mereka terkenal dengan 'lawak loghat utara' ketika membuat persembahan bersama.
Beliau juga terkenal dengan album hijau kuning yang dicipta oleh Omara pada tahun 1991.Beliau digandingkan bersama [[Piee]] dan [[Shariff bin Awang|M.Shariff]].Lagu2 yang dinyanyikan oleh beliau seperti hantu hantu,katil oh katil,jodoh depa,boria skim cepat kaya,muda kembali.Maidin,Piee dan M.Shariff dikenali sebagai The Three Stooge.
Pak Maidin atau Pak Tam meninggalkan 5 orang anak yang berjaya di bidang pelajaran.