Menteri (catur): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dexbot (bincang | sumb.)
k Removing Link GA template (handled by wikidata)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:StauntonQueen2.jpg|thumb|right|120px|Permaisuri dalam set catur pola Staunton.]]
 
[[buah catur|Buah]] '''menteri'''<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=menteri+buah+catur ''menteri'']. Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia - melalui Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dicapai 18 Februari 2013.</ref> (pinjaman bahasa Sanskrit मन्त्रिन् ''mantrín'') atau '''permaisuri'''<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=permaisuri+permainan+catur permaisuri permainan catur] Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP. Dicapai 18 Februari 2013.</ref> ({{unicode|♕}},{{unicode|♛}}) adalah [[buah catur]] yang paling berkuasa dalam permainan [[catur]], mampudengan kemampuan bergerak ke mana-mana petak menegak, melintang atau menyerong tanpa had. Setiap pemain bermula dengan satu permaisuri, diletakkan di tengah-tengah baris pertama yang bersebelahan dengan raja. Apabila papan catur disusun, permaisuri putih bermula di petak putih dan permaisuri hitam di petak hitam. (Oleh itu, mnemonik "permaisuri mendapat warnanya", atau "permaisuri pada warna", atau "permaisuri pada warna sendiri".) Dalam notasi algebra, permaisuri putih bermula pada '''D1''' dan permaisuri hitam bermula pada '''D8'''. Kerana permaisuri merupakan buah paling berkuasa, apabila [[bidak]] dinaikkan pangkat ia hampir sentiasa ditukar untuk buah permaisuri.
 
Setiap pemain bermula dengan satu permaisuri, diletakkan di tengah-tengah baris pertama yang bersebelahan dengan [[Raja (catur)|raja]]. Apabila papan catur disusun, permaisuri putih bermula di petak putih dan permaisuri hitam di petak hitam - dalam notasi algebra, permaisuri putih bermula pada '''D1''' dan permaisuri hitam bermula pada '''D8'''. Kerana permaisuri merupakan buah paling berkuasa, apabila [[bidak]] dinaikkan pangkat ia hampir kerap ditukar dengan buah permaisuri.
Dalam permainan shatranj , moyang catur, ratu adalah buah yang agak lemah dipanggil '''fers''' atau '''wazir''', hanya mampu untuk bergerak atau menawan satu langkah menyerong. Pergerakan ratu moden muncul pada abad ke-15 Eropah.
 
DalamPeranan permainanbuah shatranjini ,dahulu moyangberkesinambungan catur, ratu adalahdaripada buah yang agak lemah dipanggil '''fers''' atau '''wazir''', permainan [[shatranj]] yang hanya mampu untuk bergerak atau menawan satu langkah menyerong. Pergerakan ratu moden muncul pada abad ke-15 Eropah.
Buah ini dahulunya dikenali sebagai ''menteri''.<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=menteri+buah+catur menteri buah catur] Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP. Dicapai 18 Februari 2013.</ref> Di Poland, ia dikenali sebagai ''Hetman'' - nama jabatan utama pejabat politik-sejarah tentera. Di Rusia, ia dikenali sebagai "ferz'" (ферзь).
 
{{algebraic notation|pos=tocleft}}