Sidang Injil Borneo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 83:
SIB adalah sebuah gereja yang berdaftar.<ref>Brief History http://sibsabah.org.my/bm/</ref> SIB telah didaftarkan dengan kerajaan negeri Sabah dan Sarawak. Perlembagaan telah diiktiraf secara rasmi oleh badan pentadbirannya pada tahun 1961.
 
SIB adalah sebuah gereja berbilang kaum. Lebih daripada 15 kumpulan tempatan yang diwakili. Perkhidmatan yang diadakan dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan bahasa daerah termasuk Iban, Kadazan, Kayan, Kelabit, KenyaKenyah, Lun Bawang, Penan, Tagal, dan beberapa orang lain. Ia adalah sebuah gereja bandar dan luar bandar yang pada asalnya dibangunkan terutamanya di tempat-tempat pedalaman Sabah dan Sarawak. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini gereja-gereja telah ditubuhkan di bandar-bandar utama, contohnya, Kota Kinabalu, Kuching, Miri dan Sibu serta beberapa pusat lain.
 
SIB adalah gereja yang semakin meningkat. Sebelum ini terhad kepada bahagian-bahagian tertentu kedua-dua negeri, ahli-ahli dan gereja SIB kini diedarkan di seluruh Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia. SIB adalah besar: The SIB terdiri daripada 221 gereja-gereja di Sabah dengan keahlian 34.260 dan 219 gereja-gereja di Sarawak dengan keahlian 59,674. Masing-masing gereja mempunyai pemimpin sendiri dipilih. Terdapat hanya 76 pastor sepenuh masa di Sabah tetapi di Sarawak terdapat 185 pastor. (Statistik adalah seperti tahun 1982.)