Académie française: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
L’'''Académie française''' [la-ka-dé-mi fran-séz] ([[bahasa Perancis]] untuk '''Akademi Perancis''') yang ditubuhkan oleh [[Cardinal Richelieu]], Ketua Menteri semasa pemerintahan [[Louis XIII dari Perancis|Louis XIII]],<ref name="aH">{{cite news|url=http://www.academie-francaise.fr/histoire/index.html|title=L'histoire|accessdate=2010-01-13|publisher=Academie Française official website}}</ref> merupakan ''académie'' tertua dalam [[Institut de France]] ("Institut Perancis"). Akademi ini merupakan pertubuhan terpelajar yang merupakan pihak berkuasa terhadap [[bahasa Perancis]]. Académie menerbit kamus rasmi bahasa Perancis. Namun, keputusan-keputusan Académie tidak wajib diikut oleh pengguna bahasa Perancis, dan hanya bersifat sebagai nasihat.
 
Dalam [[Revolusi Perancis]] 1793, Académie digantung operasinya. Pada 1803, Maharaja [[Napoleon Bonaparte|Maharaja Napoleon]] telah memulihkan Napoleoninstitut Bonaparteini sebagai sebahagian daripada badan Institut Perancis.
 
Académie dianggotai oleh empat puluh orang, dikenali sebagai ''immortel''. Anggota baru yang dipilih oleh Académie dan kekal sebagai anggota seumur hidup. Namun, namun mana-mana anggota yang didapati bersalah dalam melakukansesuatumelakukan tindakan tidak senonoh atau dianggap mencalar nama institusi boleh dipecat.
 
== Peranan ==
Badan ini menumpu khusus terhadap penggunaan bahasa Perancis yang sempurna dari segi peristilahan dan tatabahasa. Ia sendiri mengalakkan penciptaan perkataan yang bersesuaian menggantikan kata pinjaman [[bahasa Inggeris]] idea-idea baharu yang diterapkan dari masa ke semasa dalam masyarakat Perancis.
 
Ia menerbitkan suatu [[kamus]] yang dipakai secara rasmi se-Perancis iaitu [[Dictionnaire de l'Académie française]] hasil penghimpunan oleh seberapa anggota badan ini;<ref name="aH" /> kamus ini telah diterbitkan sebanyak 13 edisi termasuk 8 buah edisi lengkap.<ref>[http://www.classiques-garnier.com/numerique-en/index.php?option=com_content&view=article&id=64%3Adictionaries-of-the-french-academy-17th-20th-c&catid=33%3Acatalogue-bases-dicenc&Itemid=30 Classiques Garnier numérique] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20140725082101/http://www.classiques-garnier.com/numerique-en/index.php?option=com_content&view=article&id=64:dictionaries-of-the-french-academy-17th-20th-c&catid=33:catalogue-bases-dicenc&Itemid=30|date=2014-07-25}}, ''Corpus of Dictionaries of the French Academy (from the 17th to the 20th Century)'', Retrieved 2011-03-17</ref>
 
== Rujukan ==
== Pautan luar ==
* [http://www.academie-francaise.fr L'Académie française]